Pages

Friday, July 29, 2011

Yahoo: Malaysia tangga teratas


KUALA LUMPUR 28 Julai - Pertumbuhan pesat penjaringan sosial di Malaysia, yang merupakan aktiviti paling popular, akan menghasilkan peningkatan kesedaran bagi keperluan untuk membina "dinding" di dalam jaringan sedia ada, kata Yahoo.

Menurut kajian Yahoo!-Synovate Net Index 2011, dinding itu akan dibina bagi mengawal pertukaran maklumat dan memastikan bualan kekal berisi dan dengan banyak pihak.

Kajian 2011 kedua berturut-turut itu mengenai "Trend Internet, Perkembangan Digital dan Kelakuan Online di Malaysia" dilaksanakan antara Januari hingga Mac.

Kajian Yahoo! Net Index itu juga mengkaji media Internet pertama penggunaan internet kawasan perbandaran di negara-negara terpilih di seluruh Asia Tenggara.

Keinginan meluap-luap rakyat Malaysia bagi menjalin penjaringan sosial akan dapat mempercepatkan kemunculan "golongan bersosial berpilih-pilih" seperti menghadkan maklumat kerahsiaan peribadi masing-masing, mengkhususkan siapa yang mereka mahu jalinkan hubungan.

Kajian itu menunjukkan Malaysia menerajui penjaringan di seluruh Asia tenggara, dengan catatan 90 peratus, yang merupakan peningkatan 29 peratus sejak 2010.

Bagaimana pun, e-mel (87 peratus) dan penggunaan penyampaian pesanan segera (58 peratus) juga semakin meningkat, dengan pertumbuhan yang jitu sejak tahun lepas.

Minat utama rakyat Malaysia yang lain ialah carian dalam talian (89 peratus) dan penggunaan gerbang dalam talian (80 peratus), yang juga menduduki antara tangga tertinggi.

Duta Negara bagi Malaysia Yahoo! Jon-Tjin Kee berkata, kajian itu juga menunjukkan bahawa agregat janji niaga dalam talian dan pembelian berkumpulan mempunyai potensi yang signifikan bagi mencatatkan pertumbuhan pesat.

"Pendidikan pengguna dan keselesaan membayar secara dalam talian akan menentukan kadar pertumbuhan itu. Sekali gus, ini menyediakan persekitaran pertumbuhan e-niaga yang subur dengan pesat di Malaysia," katanya. - Bernama

Utusan Malaysia Online - Korporat

No comments: