Pages

Friday, July 29, 2011

Tujuh askar Filipina maut

ZAMBOANGA (Filipina): Tujuh anggota tentera Filipina terbunuh dan 21 lagi cedera dalam pertempuran dengan kumpulan militan yang dikaitkan dengan Al-Qaeda di selatan negara itu, semalam.

Tentera laut Filipina bertempur selama lima jam dengan anggota kumpulan Abu Sayyaf di salah satu tempat persembunyian mereka di kawasan hutan di Pulau Jolo, kata jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Randolf Cabangbang kepada wartawan. Pertempuran antara anggota tentera dengan kumpulan Abu Sayyaf berlaku dengan sengit,” katanya.


Menurutnya, anggota tentera tambahan dan dua helikopter dikerah ke kawasan itu untuk memberi bantuan bagi melindungi helikopter yang membawa askar yang cedera ke hospital tentera di pulau itu dan mengesan penyerang. Beliau berkata, anggota tentera menemui kem utama Abu Sayyaf ketika mengejar sekumpulan kecil ahli militan di Jolo, pulau yang mempunyai 11 kali saiz Hong Kong dengan kawasan berbatu-batan. “Saya rasa apa yang berlaku ialah anggota tentera bergerak sepanjang malam dan pada waktu pagi, baru mereka sedar mereka berada dalam kawasan kem Abu Sayyaf. Itu adalah penjelasan mengapa ramai anggota kita terkorban,” katanya. Beliau berkata, tentera pada awalnya ingin memburu anggota militan yang dikehendaki atas beberapa siri penculikan di kawasan itu sejak beberapa bulan kebelakangan ini, termasuk penculikan seorang lelaki India yang melawat kampung asal isterinya di Filipina dan ahli perniagaan Malaysia. - AFP

myMetro | Tujuh askar Filipina maut

No comments: