Pages

Friday, July 29, 2011

Saya sudah selesai, kata Breivik sebaik ditangkap

OSLO: Perkataan pertama yang keluar dari mulut pembunuh Norway, Anders Behring Breivik selepas dia ditangkap adalah, “Saya sudah selesai sekarang”, lapor media Norway, semalam.

“Saya sudah selesai sekarang,” kata lelaki berusia 32 tahun itu ketika diberkas dua minit selepas polis sampai - kira-kira satu jam selepas panggilan kecemasan dibuat - di Pulau Utoeya yang berbentuk hati kira-kira 40 kilometer dari Oslo.


Behring Breivik yang dikatakan peguamnya berada dalam keadaan khayal akibat mengambil dadah ketika serangan, bercakap tanpa henti, lapor akhbar harian Verdens Gang tanpa mendedahkan apa yang dikatakan selanjutnya. Haavard Gaasbakk yang mengetuai pasukan serbuan berkata, mereka nampak peluru ditembak ke arah air laut ketika sampai di tengah keadaan tembakan bertalu-talu.

Dia berkata: “Kami sampai dan berlari ke arah selatan. Kami terpaksa berlari 300 hingga 350 meter. Ketika sampai di lokasi kejadian, kami menjerit: “Kami polis dan kami bersenjata.” Lima pegawai itu kemudian tiba di kawasan hutan.


“Tiba-tiba penembak itu berada di depan kami, tangannya diangkat ke udara,” kata Gaasbakk. - AFP

myMetro | Saya sudah selesai, kata Breivik sebaik ditangkap

No comments: