Pages

Sunday, July 3, 2011

Menteri pertahan potong rambut



KERATAN Kosmo! 25 Jun 2011.


KUALA NERANG - Seminggu selepas memohon maaf, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung semalam mempertahankan tindakan kakitangan Akademi Jabatan Bomba dan Penyelamat memotong rambut seorang pelatih wanita hingga botak di Terengganu pada 2 Mei lepas. Alasan beliau ialah tindakan itu mengikut peraturan jabatan yang menetapkan rambut pelatih akan dipotong sehingga enam milimiter (mm) dari kulit kepala.

"Saya dah dapat laporan siasatan berhubung kes pelatih wanita dibotakkan kepala mereka itu, dan itu memang syarat yang telah ditetapkan semasa latihan, semua harus dipotong sehingga 6 mm," katanya kepada pemberita di sini semalam. Kosmo! baru-baru melaporkan bekas pelatih itu, Hizyaty Othman, 28, dari Taman Berjaya, Alor Setar kecewa dengan tindakan akademi berkenaan yang membotakkan kepalanya serta 18 pelatih perempuan lain ketika mereka mendaftar diri untuk menjalani latihan di kem itu 2 Mei lepas.

Dia mendakwa tindakan itu tidak seperti apa yang dinyatakan dalam peraturan kursus yang diterima mereka sebelum melaporkan diri di akademi itu. Chee Heung pada sidang akhbarnya minggu lalu bagaimanapun meminta maaf kepada mangsa dan keluarganya tetapi permohonan maaf itu ditolak atas alasan ia tidak dilakukan secara bersemuka.

Kosmo! Online - Negara

No comments: