Pages

Tuesday, June 28, 2011

Presiden Yaman sudah pulih, dijangka buat siaran media

RIYADH/SANAA: Presiden Yaman yang cedera, Encik Ali Abdullah Saleh, yang tidak dilihat sejak satu serangan ke atas istananya pada awal bulan ini, sudah cukup pulih untuk pulang ke tanah airnya dan akan membuat satu siaran media dalam masa beberapa hari lagi.

Spekulasi mengenai kesihatan Encik Saleh dan kemungkinan kepulangan beliau ke Yaman tersebar sejak beliau tercedera dalam satu serangan bom pada 3 Jun lalu di sebuah masjid di istana presidennya.

Beliau dibawa ke Arab Saudi untuk mendapatkan rawatan, meninggalkan negaranya di ambang perang saudara.

Presiden Yaman itu tidak dilihat di khalayak ramai sejak kejadian letupan itu, yang membunuh beberapa orang dan mencederakan perdana menterinya, dua timbalan perdana menterinya dan speaker di kededua Dewan Parlimen Yaman.

Tidak jelas sama ada Encik Saleh, yang menghadapi tekanan semakin hebat untuk meletak jawatan, akan terus memerintah Yaman.

'Beliau akan muncul dalam masa 48 jam walaupun kebimbangan kami ialah bahawa kelecuran pada wajah dan beberapa bahagian badannya akan menjadi halangan, memandangkan keadaannya mungkin tidak sebagaimana yang dijangkakan pihak media,' kata Encik Ahmed al-Sufi, setiausaha media presiden itu.

Yaman digegarkan protes berbulan-bulan lamanya terhadap pemerintahan Encik Saleh selama tiga dekad itu.

Sebelum itu, beliau menghadapi pemberontakan dan keganasan kumpulan pemisah di utara dan selatan Yaman, serta ancaman cabang Al-Qaeda di negara itu.

Encik Sufi berkata Encik Saleh sihat dan masih mengarahkan ehwal Yaman dari luar negara.

Timbalan beliau, Encik Abd-Rabbu Mansour Hadi, mengambil alih pucuk pimpinan sedang Encik Saleh menjalani proses pemulihan. -- Reuters.

Cyberita Online Luar Negara

No comments: