Pages

Friday, May 20, 2011

Ketua IMF letak jawatan selepas dituduh merogol




GAMBAR menunjukkan dokumen banduan Dominique Strauss-Kahn yang disiarkan Jabatan Polis New York semalam.


NEW YORK - Ahli politik dari Perancis yang juga genius matematik, Dominique Strauss-Kahn, 62, meletakkan jawatan sebagai Ketua Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) kelmarin.
Dia mengumumkan peletakan jawatan sebagai Pengarah Urusan IMF menerusi sepucuk surat yang dialamatkan kepada lembaga eksekutif IMF.
Strauss-Kahn yang ditangkap polis pada Sabtu lalu selepas didakwa melakukan serangan seksual ke atas seorang pekerja Hotel Sofitel di New York di dalam biliknya.
Dia ditangkap dalam sebuah pesawat Air France beberapa minit sebelum ia berlepas ke Paris dari Lapangan Terbang John F. Kennedy.
Dalam surat itu, Strauss-Kahn menafikan semua tuduhan tetapi menyatakan dia terpaksa meletakkan jawatan dengan perasaan yang amat sedih kerana memikirkan keluarganya selain melindungi IMF.
Dia sudah berkahwin dan mempunyai empat orang anak.
Dalam dokumen mahkamah yang difailkan oleh pasukan pembelaannya kelmarin, Strauss-Kahn menyatakan dia menyerahkan pasport dan tidak akan melarikan diri dari Amerika Syarikat.
Peguam belanya mencadangkan wang ikat jamin ke atasnya sebanyak AS$1 juta (RM3 juta) dan dikurung di rumah milik seorang anak perempuannya, Camille, 24 jam sehari dengan kawalan tag elektronik sehingga perbicaraannya berakhir.
Dalam dokumen pemfailan itu, peguam Strauss Kahn tidak pernah mempunyai rekod jenayah dan merupakan seorang suami dan bapa yang penyayang, dihormati sebagai seorang diplomat, ahli politik, peguam, ahli ekonomi dan profesor.
Menurut agensi berita The Associated Press, para detektif dan pendakwa raya percaya permaidani di dalam Hotel Sofitel mungkin mengandungi air mani Strauss-Kahn, air liur selepas dia menyerang pekerja wanita berumur 32 tahun untuk tujuan seks.
Dia ditahan di sebuah penjara di Rikers Island, New York.
Strauss-Kahn ditahan di sebuah bilik penjara dan diperhatikan pada setiap masa bagi mengelak dia membunuh diri.
Dia juga makan bersendirian dalam bilik penjara berasingan dan dikawal oleh pengawal penjara pada setiap masa. - Agensi, kosmo

No comments: