Pages

Monday, May 16, 2011

Kereta terhumban dalam sungai


ANGKAT...anggota bomba dan penyelamat mengeluarkan mangsa yang tersepit dalam kereta yang terhumban.
ANGKAT...anggota bomba dan penyelamat mengeluarkan mangsa yang tersepit dalam kereta yang terhumban.


ALOR GAJAH: Kegembiraan lapan sekawan menghabiskan cuti hujung minggu dengan berehat di Pantai Klebang dekat sini, bertukar tragedi apabila tiga daripada mereka terbabit kemalangan ngeri yang mengorbankan dua nyawa manakala seorang lagi parah.
Dalam kejadian kira-kira jam 7.30 pagi semalam, tiga mangsa bersaudara itu menaiki kereta Proton Iswara untuk pulang ke rumah sebelum terbabit kemalangan di Lebuh Alor Gajah-Melaka-Jasin (AMJ), di laluan Sungai Petai-Seri Pengkalan, dekat sini.

Difahamkan, kereta dipandu, R G R Raman, 33, P Siva Kumar, 19, (adik ipar) dan T Vellu, 20, (sepupu) dipercayai hilang kawalan ketika melepasi lampu isyarat Sungai Petai, di sini, menyebabkan ia terseret sebelum merempuh pembahagi jalan dan terhumban ke dalam sungai.

Akibat kemalangan itu, Raman dan Siva yang duduk di sebelahnya mati serta-merta di tempat kejadian kerana mengalami kecederaan parah di kepala dan tersepit di tempat duduk hadapan manakala Vellu yang duduk di tempat duduk belakang tercampak keluar dari kereta.

Menurut rakan mangsa yang juga saksi kejadian, M Yoganathan, 24, dia bersama tujuh lagi rakan termasuk ketiga-tiga mangsa itu dalam perjalanan pulang ke rumah mereka di Taman Pengkalan Indah, di sini, selepas menghabiskan masa hujung minggu di Pantai Klebang sejak tengah malam kelmarin.


Katanya, mereka bertolak ke Pantai Klebang kira-kira jam 12.30 tengah malam semata-mata meluangkan masa bersama untuk aktiviti rutin malam minggu selepas penat bekerja sebelum bertolak balik ke rumah masing-masing pada awal paginya. “Kami tiba di Pantai Klebang dengan tiga kereta dan bersantai sehingga jam 6.30 pagi sebelum berkemas untuk balik semula ke rumah masing-masing. Ketika itu kami sempat bergelak ketawa dan bernyanyi ketika kereta bergerak seiring.

“Kami memandu agak perlahan dan kereta Proton Iswara dipandu Raman berada paling hadapan diikuti kereta Proton Waja yang saya pandu bersama seorang rakan dan sebuah lagi kereta Proton Persona yang dipandu abang seorang daripada mangsa bersama dua rakan lain.

“Ketika tiba di persimpangan lampu isyarat Sungai Petai, kereta Proton Persona membelok ke Pekan Alor Gajah untuk mengisi minyak dan saya meneruskan perjalanan ke rumah,” katanya.

Katanya, ketika berada di persimpangan lampu isyarat Rembia, tiba-tiba kereta dipandu Raman memintas keretanya dan berhenti di persimpangan lampu isyarat Sungai Petai sebelum dia melihat ketiga-tiga rakan memandang ke arahnya sambil melambai tangan.

“Tiba- tiba saya lihat kereta dinaiki mereka hilang kawalan ketika memotong dan terhuyung-hayang sebelum terbabas ke atas pembahagi jalan hingga terseret sejauh hampir 30 meter dan merempuh pokok bunga.


“Kereta berkenaan kemudian merempuh pula tembok besi penghadang jalan dan tembok jambatan sebelum melambung dan terhumban ke dalam sungai,” katanya.


Sementara itu, menurut abang kepada Raman, iaitu Arumugam, 37, sebaik tiba di Rembia, kereta dipandu adiknya memotong dengan laju ketika berhenti untuk mengisi minyak.


“Saya terkejut melihat kereta itu dipandu begitu laju dan hilang dari pandangan lalu cuba menghubunginya namun tiada jawapan sebelum saya dihubungi oleh rakan yang memandu Proton Waja memberitahu kereta adik saya terbabas.


“Saya segera berpatah-balik ke tempat kejadian dan mendapati kereta dipandu adik sudah terhumban ke dalam sungai,” katanya, semalam.
myMetro

No comments: