Pages

Monday, May 16, 2011

Kapal campak jenazah Osama tiba di Manila


MANILA: Pegawai Amerika semalam mengalu-alukan kedatangan Presiden Benigno Aquino lll dan pelawat ke atas kapal perang USS Carl Vinson, di mana dari kapal itulah, jenazah pemimpin al-Qaeda Osama bin Laden dicampakkan ke laut. 


Aquino yang diiringi anggota kanan kabinet beliau dan ketua staf tentera, diterbangkan ke kapal pengangkut pesawat itu semalam, ketika ia belayar di Laut China Selatan menghala ke Filipina.
Sekumpulan wartawan juga diundang untuk melawat kapal seberat 97,000 tan itu dan berbual dengan kelasi ketika ia berlabuh di Manila bersama tiga kapal perang lain bagi memulakan lawatan hormat empat hari di beberapa pelabuhan di Filipina.
Jurucakap Kedutaan Amerika Wossenyelesh Mazengia, memberitahu lebih 24 wartawan yang menaiki feri selama setengah jam menuju ke kapal itu bahawa tiada sesiapa di USS Vinson dibenarkan berbincang sebarang butiran terperinci operasi serangan ke atas Osama bin Laden. 

“Saya tidak katakan bahawa anda tidak boleh bertanya. Anda boleh berbuat demikian,” katanya. 

Setiausaha Pertahanan, Voltaire Gazmin berkata Aquino dan rombongannya dibawa melawat kapal perang itu dan menyaksikan satu pertunjukan pesawat perang ketika berlepas dan mendarat di atas kapal berkenaan. Satu daripada pesawat itu diterbangkan seorang juruterbang Filipina warga Amerika. 

“Pada satu ketika, Aquino duduk di dalam kokpit pesawat perang Super Hornet F/A-18E di hangar kapal, manakala kelasi mengambil beliau. Presiden itu juga bergambar kenangan dengan kelasi Filipina warga Amerika,” kata Gazmin Bagaimanapun beliau berkata, suatu perkara yang ketara, isu pengebumian Osama dari Carl Vinson, 12 hari sebelum itu tidak disentuh langsung, manakala rombongan Aquino juga berpendapat perkara itu tidak perlu ditanya. 

“Kami tidak meminta taklimat mengenainya kerana ia terlalu sensitif. Ia adalah satu lawatan persahabatan dan kami ia kekal begitu,” katanya. 

Gazmin, seorang jeneral bersara berkata, beliau kagum dan cara serangan komando waktu malam yang membunuh Osama dan menambah, ia menunjukkan kehebatan kuasa tentera Amerika. – AP 

No comments: