Pages

Tuesday, April 5, 2011

Umar Patek paling dikehendaki di Indonesia


JAKARTA 4 April – Seorang lelaki yang ditangkap di Pakistan pada awal bulan lepas, Umar Patek disahkan sebagai suspek pengganas paling dikehendaki di Indonesia.

Identiti Umar, seorang warga Indonesia keturunan Arab Jawa, disahkan menerusi pemeriksaan yang dilakukan oleh sepasukan petugas bersama yang dihantar ke Pakistan baru-baru ini, kata seorang pegawai kanan polis Indonesia yang enggan dikenali, semalam.
Katanya, satu lagi pasukan akan dihantar ke Pakistan untuk berurusan dengan pihak berkuasa di sana supaya Umar dapat diekstradisi ke negara ini.
“Kami juga akan mengadakan mesyuarat dengan Kementerian Luar, Kementerian Kehakiman dan Hak Asasi Manusia serta agensi lain yang berkenaan pada masa akan datang,” jelas pegawai itu.
Menurut sumber itu, polis Indonesia akan mula menyediakan fail Umar berkaitan pembabitannya dalam serangan bom di Bali pada 2002 serta mempersiapkan saksi untuk memberi keterangan sekiranya dia dibawa pulang.
“Ali Imron dan Mubarok yang dijatuhi hukuman penjara seumur hidup kerana terlibat dengan serangan bom di Bali pada 2002 perlu memberi keterangan terhadap Umar, dan begitu juga dengan Idris,” katanya.
Ali dan Mubarok menjalani hukuman penjara di Pusat Tahanan Metro Jaya di Jakarta Tengah, manakala Idris dibebaskan pada 2009 setelah selesai menjalani sebahagian daripada hukuman penjara 10 tahun. – Agensi
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: