Pages

Tuesday, April 5, 2011

Jepun lepas 11,500 tan air


TOKYO 4 April – Jepun merancang untuk melepaskan kira-kira 11,500 tan air mengandungi bahan radioaktif ke laut bagi mengosongkan tangki di loji jana kuasa Daiichi di Fukushima supaya air yang mengandungi paras radiasi lebih tinggi boleh disimpan di situ.

Seorang jurucakap operator loji tenaga nuklear, Tokyo Electric Power Co.(TEPCO) berkata, air yang akan dibuang bagaimanapun hanya mengandungi paras radioaktif yang rendah.
“Kita tiada pilihan, selain melepaskan air yang dicemari bahan radioaktif ke laut sebagai langkah keselamatan.
“Kita perlu melepaskan air yang telah disimpan bagi membolehkan menampung air lebihan,” kata Ketua Setiausaha Kabinet, Yukio Edano pada satu sidang media, di sini hari ini.
Katanya, kira-kira 10,000 tan air tercemar yang kini disimpan di sebuah fasiliti di Fukushima akan dilepaskan ke laut bersama-sama 1,500 tan air daripada saluran di bawah reaktor No. 5 dan No. 6 di loji tersebut.
Jelas beliau, pelepasan air itu akan dibuat sebaik-baik semua persediaan yang perlu disiapkan.
Kerajaan Jepun hari ini turut meminta TEPCO supaya bertindak pantas menghentikan penyebaran radiasi ke laut ketika para jurutera yang terdesak menggunakan dakwat berwarna putih untuk mengesan punca kebocoran dari reaktor tersebut.
Seorang pegawai memberi amaran, usaha itu mungkin mengambil masa berbulan-bulan sebelum krisis nuklear akibat gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu itu dapat ditangani. – AFP/Reuters
Utusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: