Pages

Tuesday, April 5, 2011

Teheran gesa Ki-moon henti campur tangan AS di Timur Tengah

TEHERAN: Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad meminta Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ban Ki-Moon menghentikan campur tangan Amerika Syarikat dan Eropah di rantau itu.
“Campur tangan beberapa negara Eropah dan Amerika Syarikat di negara di rantau ini meningkatkan kebimbangan dan menjadikan keadaan bertambah rumit,” kata Mahmoud kepada Ki-Moon, menerusi telefon yang dipetik oleh laman web pejabat Presiden Iran itu.

Menurut laman berkenaan, Mahmoud meminta Ki-Moon menghalang ‘bencana’ seperti yang di Afghanistan dan Iraq daripada berlaku di rantau itu.

“Sudah tiba masanya untuk Setiausaha Agung PBB memainkan peranan bersejarah dan muktamad dalam menyelesaikan isu yang berlaku berdasarkan dialog dan kesefahaman supaya bencana yang berlaku di Afghanistan dan Iraq tidak berulang,” kata Mahmoud.

“Tindakan tidak selari negara Barat di Bahrain dan Libya dan sikap membisu mereka mengenai kekejaman rejim Zionis terhadap rakyat Palestin yang tidak berdosa menunjukkan sifat talam dua muka mereka,” kata Mahmoud.


Gesaan itu dibuat sehari selepas Teheran menuduh ‘pakatan Barat dan Zionis sebagai punca kepada peningkatan ketegangan antara republik Islam itu dengn negara Teluk Arab.

“Perbalahan yang tercetus antara negara Islam, khususnya Iran dan negara di rantau ini adalah hasil daripada pakatan Barat dan Zionis,” kata Menteri Luar Iran, Ramin Mehmanparast. - AFPmyMetro | Teheran gesa Ki-moon henti campur tangan AS di Timur Tengah

No comments: