Pages

Tuesday, April 5, 2011

Polis lepas tembakan, 15 maut



Penunjuk perasaan antikerajaan mengangkat seorang rakan mereka yang cedera semasa bertempur dengan polis di selatan bandar Taiz, kelmarin. - REUTERS

SANAA 4 April - Sekurang-kurangnya 15 maut, sementara berpuluh-puluh lagi cedera apabila polis melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan antikerajaan dalam satu pertempuran buat hari kedua berturut-turut di bandar Taiz, selatan Sanaa, hari ini.
Keganasan itu tercetus semasa beribu-ribu penunjuk perasaan berarak melalui Taiz menuju Dataran Kebebasan, lokasi mereka berkhemah.
Menurut saksi, penunjuk perasaan menyerbu halaman ibu pejabat kerajaan di bandar itu, kira-kira 200 kilometer dari ibu negara sebelum anggota keselamatan berpakaian preman melepaskan tembakan bagi mengundurkan mereka.
Seorang lagi saksi berkata, tentera yang ditempatkan di situ menghalang laluan penunjuk perasaan semasa mereka melalui ibu pejabat kerajaan, mengakibatkan pertempuran tercetus dengan penunjuk perasaan dilapor melontar batu ke arah tentera.
Pemimpin pembangkang di Taiz, Bushra al-Maqtara berkata, tentera yang ditempatkan di bahagian bumbung bangunan berhampiran telah melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan, menyebabkan kumpulan tersebut segera mengepung ibu pejabat kerajaan.
Seorang doktor di sebuah klinik yang dibina di Dataran Kebebasan, Zakariya Abdul-Qader berkata, sekurang-kurangnya 15 maut sementara berpuluh-puluh yang lain dilaporkan cedera dalam pertempuran tersebut.
Pertumpahan darah terbaru itu berlaku sehari selepas seorang penunjuk perasaan ditembak mati di Taiz, menjadikan jumlah angka korban akibat pertempuran di bandar itu meningkat kepada 100 sejak Januari lalu.
Sementara itu, 13 lagi ditembak mati di bandar pelabuhan Hudaida, lewat malam semalam, apabila polis melepaskan tembakan ke arah penunjuk perasaan yang berarak menuju bangunan utama kerajaan tempatan di bandar Laut Merah itu.
Seramai 13 turut cedera terkena peluru hidup, 30 dipukul dengan baton dan cedera dilontar batu, sementara 400 yang lain cedera selepas terhidu gas pemedih mata dalam kejadian itu. - Reuters/AP/AFUtusan Malaysia Online - Luar Negara

No comments: