Pages

Tuesday, April 5, 2011

Pekerja loji guna garam kesan radioaktif




ORANG ramai beratur bagi mengesan radioaktif sebelum memasuki kawasan pusat pemindahan  bagi mereka yang datang dari zon sekitar gempa bumi dan tsunami.
ORANG ramai beratur bagi mengesan radioaktif sebelum memasuki kawasan pusat pemindahan bagi mereka yang datang dari zon sekitar gempa bumi dan tsunami.

TOKYO: Pekerja di loji nuklear Fukushima Daiichi semalam menggunakan sejenis garam mandian berwarna putih dalam usaha terdesak untuk mengesan laluan air radioaktif yang mengalir keluar dari reaktor yang bocor dan memasuki lautan Pasifik.


Rekahan ditemui dalam salah satu lubang penyenggaraan minggu lalu dilaporkan terus mengeluarkan air radioaktif dan mencemari alam sekitar, sekali gus menunjukkan kesulitan semakin besar yang dialami di loji nuklear berkenaan.
Pengurus Tokyo Electric Power Co (TEPCO) yang bertanggungjawab ke atas loji itu, Teruaki Kobayashi, berkata penggunaan garam itu juga bertujuan menyekat air radioaktif daripada terus mengalir dan mengurangkan pencemaran sama seperti langkah yang dilakukan untuk menghalang tumpahan minyak.
Pada masa sama ia cuba menutup kebocoran menggunakan gabungan bahan kimia polimer, habuk kayu dan kertas surat khabar yang dihancurkan di bahagian yang dipercayai punca kebocoran.


Jika langkah ini gagal dilakukan, ia memberi isyarat bahawa jurutera menyasarkan lubang penyenggaraan yang salah.


Laporan menyatakan, air radioaktif memenuhi kawasan sekitar loji dan menghalang pekerja daripada menghidupkan sistem penyejuk untuk menstabilkan reaktor yang terlalu panas.


Ahad lalu, pegawai kerajaan membuat kesimpulan bahawa ia mungkin mengambil masa beberapa bulan sebelum sistem penyejuk dapat dipulihkan sepenuhnya.
Malah jika ia dapat dilakukan pun, pekerja loji itu mungkin mengambil masa beberapa tahun untuk membersihkan kawasan sekitar. – AP Berita Harian Online | Pekerja loji guna garam kesan radioaktif

No comments: