Pages

Tuesday, April 5, 2011

Penduduk panik

CILACAP (Indonesia): Ribuan penduduk lari meninggalkan bandar pelabuhan di negara ini ke kawasan lebih tinggi, semalam apabila gempa bumi melanda perairan di selatan Jawa dengan ukuran 6.7 magnitud.

Pusat gempa yang terjadi di Lautan Hindi itu dilaporkan sedalam 24 kilometer, kata pusat kajian Geologi Amerika Syarikat, selepas menganggarkan kedalaman 10 kilometer pada awalnya dan berlaku kira-kira 277 kilometer di selatan perairan Pulau Jawa. Ahli Seismologi Indonesia menganggarkan ukuran 7.1 magnitud dan mengeluarkan amaran tsunami sambil berkata gegaran itu berpotensi menyebabkan ombak besar dan meminta penduduk menyebarkan amaran bahaya kepada orang lain melalui mesej pesanan ringkas (SMS).


Amaran itu kemudian dibatalkan.

Menurut media, apabila gempa berlaku, penduduk di bandar pelabuhan di Cilacap melarikan diri ke kawasan lebih tinggi dengan motosikal, kereta dan berjalan kaki.


“Mereka panik dan menjerit ‘gempa! gempa!,” kata seorang petugas media.


Ketua Teknikal Agensi Meteorologi dan Geofizik, Suharjono berkata gegaran akibat gempa turut dirasakan di daerah Pangandaran dan Cilacap. “Gempa mengejutkan penduduk daripada tidur,” katanya.

“Kami tidak menerima laporan kerosakan atau kemalangan jiwa setakat ini,” tambahnya. - AFP

No comments: