Pages

Friday, April 15, 2011

Bekas Presiden Tunisia hadapi 18 tuduhan


pix_gal0
Zine el Abidine Ben Ali


TUNIS: Pendakwa Tunisia merancang membicarakan bekas presiden negara itu Zine el Abidine Ben Ali (atas) dengan 18 dakwaan berasingan, termasuk pembunuhan dan mengedar dadah, kata Menteri Kehakiman, Lazhar Karoui Chebbi. 


“Antara pertuduhan termasuk pembunuhan, bersubahat melanggar undang-undang, mengedar dan menyalahgunakan dadah,” kata Chebbi dalam satu temu ramah dengan stesen televisyen rasmi, kelmarin.
Ini adalah kali pertama pihak berkuasa memaklumkan secara terperinci mengenai pendakwaan yang akan dihadapi Ben Ali jika dihantar pulang ke tanah air yang pernah diperintahnya secara kuku besi selama 23 tahun.
Kerajaan sebelum ini mengesahkan bahawa Ben Ali dikehendaki atas dakwaan pembunuhan dan menghasut. 

Ben Ali lari ke Arab Saudi selepas digulingkan daripada pemerintahan berikutan tunjuk perasaan besar-besaran 14 Januari lalu. Beberapa ahli keluarga, anggota keselamatan dan rakan rapatnya ditahan sejurus beliau digulingkan. 

Satu waran tangkap antarabangsa dikemukakan ke atas beliau pada 26 Januari. Isteri keduanya Leila Trabelsi juga termasuk antara senarai orang paling dikehendaki di Tunisia. 

Sebuah agensi berita di Tunisia, sebelum ini memetik kenyataan Chebbi sebagai berkata, 44 kes perundangan disediakan oleh kementeriannya terhadap Ben Ali, keluarga dan rakan rapatnya. – AFP 

No comments: