Pages

Friday, April 15, 2011

4 anggota BRICS desak Barat henti serang Libya


SANYA: Lima pemimpin lima negara membangun paling berpengaruh yang bertemu pada sidang puncak bagi mencari jalan menangani konflik di Libya, berkata penggunaan kekerasan dan ketenteraan ke atas negara itu dan negara dunia Arab perlu dielak. 


Sidang pemimpin Brazil, Russia, India, China dan Afrika Selatan dipanggil BRICS dalam satu kenyataan bersama juga memberi amaran bahawa harga komoditi yang tidak menentu boleh membantutkan pemulihan ekonomi dunia dan pengaliran besar modal akan menjejaskan negara sedang membangun.
Presiden China Hu Jintao, mempengerusikan perbincangan antara Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma; Presiden Brazil Dilma Roussefd; Presiden Russia Dmitry Medvedev dan Perdana Menteri India, Manmohan Singh.
Mereka berusaha mewujudkan blok untuk mendesak diberi lebih suara pada peringkat dunia terutama di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Tabung Mata Wang Antarabangsa dan institusi global lain. 

Kelima-lima negara itu yang mewakili lebih 40 peratus penduduk dunia kehadiran mereka secara bersama di Malis Keselamatan PBB pada 2011, menawarkan peluang bekerjasama bagi mengatasi kemelut di Libya. 

“Kami sepakat dengan pandangan bahawa semua pihak perlu menyelesaikan perbezaan mereka dengan cara aman dan dialog, manakala PBB dan pertubuhan wilayah perlu memainkan peranan sama. 

“Kami juga berkongsi prinsip bahawa tindakan kekerasan hendaklah dielakkan,” kata pemimpin berkenaan dalam kenyataan. 
Setakat ini, Afrika Selatan adalah satu-satunya negara kumpulan BRICS yang menyokong keputusan Majlis Keselamatan PBB untuk menguatkuasakan zon larangan terbang dan semua kaedah perlu bagi melindungi orang awam, membuka pintu kepada tindakan serangan Tentera Bersekutu. 

Empat negara lagi bagaimanapun menyuarakan kebimbangan bahawa kempen serangan udara diketuai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) bertujuan menyekat serangan pemimpin Libya, Muammar Gaddafi ke atas pemberontak dan mengakhiri pemerintahannya selama 41 tahun, juga menyebabkan kematian penduduk awam. – AFP 

No comments: