Pages

Monday, February 7, 2011

Bersanding atas bot, 'dihumban' ke laut

Utusan Malaysia Online - Dalam Negeri



ZAHARI Mohd. dan Norhidayah Abu Kassim berjalan ke pantai selepas 'dihumban' ke laut setelah bersanding di atas bot di Alor Gajah, semalam.


ALOR GAJAH 6 Feb. - Sepasang pengantin baru sanggup bersanding di atas bot nelayan sebelum meredah air laut dengan pakaian pengantin semata-mata mahukan kelainan dalam majlis bersejarah mereka itu.
Pasangan itu, Zahari Mohd. 28, dan isteri, Norhidayah Abu Kassim, 28, walaupun tidak menyangka kejutan yang dirancang pihak keluarga mereka itu, tetap gembira dan bangga dengan kelainan tersebut.
Menurut Zahari, perkara itu dirancang oleh bapanya, Mohd. Nor, 54, yang merupakan seorang nelayan.
"Sebagai nelayan memang biasa dengan laut, ayah mahu saya lakukan kejutan itu dan saya gembira dapat bersanding di atas bot nelayan dan meredah laut bersama isteri.
"Ini pengalaman sekali seumur hidup dan saya amat gembira majlis persandingan ini berjalan dengan sempurna,'' katanya ketika ditemui pada majlis persandingan di rumah keluarganya di kampung Tanjong Dahan, Kuala Linggi di sini hari ini.
Terdahulu, pasangan pengantin yang mengenakan persalinan biru laut itu dibawa berarak menaiki bot nelayan berhias sehingga ke tengah laut.
Dalam perjalanan menuju ke darat, Zahari yang merupakan jurutera enjin kapal di Syarikat Perkapalan Antarabangsa Malaysia Berhad (MISC) terus terjun ke laut dengan kedalaman paras pinggang.
Isterinya yang terkejut dengan tindakannya itu terus meminta beliau mendukung sampai ke darat. Sebaliknya Zahari terus memeluk isterinya sehingga mereka bersama-sama basah ke paras pinggang.
Suasana bertambah meriah apabila terdengar jeritan usikan tetamu yang hadir pada majlis itu yang berada di darat.
Sementara itu, Norhidayah berkata, dia tidak sangka majlis persandingan itu bersejarah dengan kejutan yang dilakukan pihak keluarga suaminya itu.
"Saya ingat selepas naik bot nelayan akan terus ke darat, tidak sangka pula suami akan 'menghumban' saya ke dalam sehingga pakaian pengantin kami basah," katanya yang merupakan pensyarah di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Alor Gajah.

No comments: