Pages

Tuesday, October 12, 2010

Google lakukan ujian jalan raya kereta pintar tanpa pemandu


WASHINGTON 11 Okt. - Google Inc. kini dalam proses menjalankan ujian jalan raya untuk kereta yang boleh dipandu, berhenti dan dihidupkan tanpa memerlukan pemandu, kata syarikat enjin carian Internet itu.
"Kereta itu dicipta dengan matlamat mengurangkan kemalangan jalan raya, menjimatkan masa orang ramai serta mengurangkan pengeluaran gas karbon melalui perkongsian kenderaan serta pengenalan kepada sistem 'lebuh raya kereta api masa hadapan'," kata ketua projek tersebut, Sebastian Thrun melalui tulisannya dalam laman blog korporat Google dua hari lalu.
Ini bukan kali pertama Google membayangkan hasrat mereka untuk mengubah cara manusia bergerak dari satu tempat ke satu tempat.
Dalam ucapan pada persidangan TechCrunch "Disrupt" pada 29 September lalu, Ketua Pegawai Eksekutif Google, Eric Schmidt menyatakan setiap kereta perlu dipandu sendiri tanpa kendalian manusia dan tidak mustahil ia boleh dilakukan.
Kereta yang diuji itu telah berjalan sejauh 225,308 kilometer di jalan utama California tanpa banyak campur tangan manusia, menurut kenyataan dalam laman blog korporat Google.
Sebuah syarikat teknologi gergasi yang beribu pejabat di California, The Mountain View menggunakan tujuh buah kereta yang diuji pandu sejauh 1,609 kilometer tanpa kendalian manusia, lapor akhbar New York Times.
Kereta berkenaan mampu mematuhi had laju yang ditetapkan serta dapat membaca aliran trafik dan peta dengan tepat, menggunakan teknologi video kamera, radar pengesan serta laser untuk mengesan kenderaan lain, kata Thrun lagi.
Dalam pada itu, laporan New York Times memetik pendapat beberapa jurutera yang mengatakan kereta itu lebih selamat kerana tindak balasnya lebih cepat berbanding manusia.
Menurut laman blog korporat Google, teknologi kereta tanpa pemandu itu dibangunkan oleh sekumpulan saintis yang terlibat dalam projek sama anjuran kerajaan melalui Agensi Projek Penyelidikan Pertahanan Maju . - AP

No comments: