Pages

Tuesday, October 12, 2010

Bas bawa 50 penumpang terjunam ke sungai di Bangladesh


RIBUAN rakyat Bangladesh memenuhi tebing sungai berhampiran lokasi bas membawa 50 penumpang terjunam ke dalam sungai di Aminbazar, kira-kira 20 kilometer ke barat Dhaka, Bangladesh, kelmarin. - AP

DHAKA 11 Okt. - Pekerja penyelamat Bangladesh terpaksa bertarung dengan arus deras dan peningkatan kemarahan orang awam ketika mereka bergelut untuk mengesan sebuah bas membawa kira-kira 50 penumpang yang terjunam ke dalam sebuah sungai 24 jam lalu, hari ini.
Ketua pentadbir daerah, Mohibul Haq berkata, bas yang mempunyai 52 tempat duduk itu hilang kawalan dan terbabas ke dalam sungai Turag, 20 kilometer dari barat Dhaka awal pagi semalam.
"Kami gagal untuk mengesan bas itu. Ia adalah mustahil untuk menyelam ke dalam sungai itu ketika arus sungai itu sangat deras. Sungai itu juga sangat dalam di mana bas itu tenggelam," katanya.
Lapan penumpang berjaya meloloskan diri ketika kemalangan itu berlaku namun semua yang lain dianggap terbunuh.
"Bas itu sarat dengan penumpang ketika ia terjunam ke dalam sungai dan bergolek dua atau tiga kali. Tidak sampai beberapa saat, kami berada di dalam sungai. Kami memecahkan tingkap dan berenang ke tebing," kata seorang mangsa yang terselamat kepada media tempatan.
Pihak berkuasa telah menghantar sebuah pasukan penyelam khas tentera laut dari bandar raya pelabuhan Chittagong, di barat daya negara ini dan menggunakan pengesan logam untuk mengesan bas yang tenggelam itu.
Polis berkata, sekurang-kurangnya 5,000 orang termasuk saudara-mara mangsa yang hilang berkumpul di kedua-dua tebing sungai sekitar kawasan kemalangan. - - AFP, utusan

No comments: