Pages

Wednesday, July 28, 2010

Pesawat kargo Jerman terbelah dua



GAMBAR menunjukkan sebuah pesawat kargo Lufthansa terbelah dua selepas terbakar di sebuah lapangan terbang di Riyadh semalam.


RIYADH - Sebuah pesawat kargo milik syarikat penerbangan Jerman, Lufthansa terbakar sebelum terbelah dua semasa melakukan pendaratan di ibu negara Arab Saudi, Riyadh semalam, kata seorang pegawai lapangan terbang, Fahd al-Hamoud.
Namun, juruterbang dan pembantunya, kedua-duanya ialah rakyat Jerman, dilaporkan hanya mengalami kecederaan ringan dan mereka dirawat di sebuah hospital tentera.
"Pesawat jenis MD-11 itu sudah menghampiri kawasan lapangan terbang apabila ia terbakar sebelum beberapa buah enjin kapal terbang itu tidak berfungsi sebelum terhempas dan terbelah dua," kata Fahd.
Anggota-anggota petugas pertahanan awam mengambil masa selama tiga jam untuk mengawal kebakaran manakala stesen televisyen satelit Al-Arabiya menyiarkan secara langsung visual pesawat yang membawa 90 tan kargo itu terbakar.
Seorang jurucakap bahagian kargo Lufthansa di Jerman, Michael Goentgens berkata, pesawat itu berlepas dari Frankfurt dan dikesan mengalami masalah semasa cuba mendarat di Riyadh namun dia enggan menyatakan punca sebenar kejadian. - AP

No comments: