Pages

Wednesday, July 28, 2010

Elak jemaah haji hilang




PENSYARAH Fakulti Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik USM, Dr. Widad Ismail menunjukkan peralatan RFID di Pulau Pinang semalam.


GEORGE TOWN - Bagi menangani masalah jemaah haji tersesat di Tanah Suci, Universiti Sains Malaysia (USM) akan memperkenalkan peralatan dengan frekuensi radio (RFID) kepada semua jemaah haji pada tahun ini.
Dengan hanya memakai peralatan RFID di pergelangan tangan, sebuah alat pengimbas khas mampu mengesan kedudukan dan pergerakan jemaah haji sekiranya mereka berada 40 meter di dalam bangunan dan 200 meter di luar bangunan.
Pengarah Kluster Penyelidikan Haji USM, Prof. Kamarulazizi Ibrahim berkata, pihaknya kini berbincang dengan kerajaan Arab Saudi menerusi sebuah universiti di negara itu, Universiti Ummu Al-Qura Mekah, bagi mendapatkan kelulusan penggunaan alat tersebut.
"Penggunaannya bagi jemaah haji Malaysia buat masa ini hanya akan membabitkan pengenalan bagasi dan ketika mereka menaiki bas.
"Bagaimanapun, kami bercadang memperluaskan penggunaannya kepada aspek kemasukan jemaah ke hotel-hotel bagi memudahkan pergerakan jemaah kita ketika berada di sana," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Perasmian Seminar Amalan Haji Terbaik Dalam Mengerjakan Haji Dengan Menggunakan Teknologi dan Sains di sini semalam.

No comments: