Pages

Saturday, January 23, 2010

Islam Lebih Bijak Dari Yahudi

February 4th, 2009 Sabri Ahmad

Sebelum ini aku ada kongsi satu artikel yang ditulis oleh Dr. Stephen Carr Leon mengenai mengapa yahudi bijak.So hari ini aku ingin kongsi dengan rakan-rakan komen/ulasan dari seorang Profesor UiTM mengenai artikel yang Dr Stephen Carr tulis mengenai yahudi.

Assalamualaikum.

Saya rasa perlu juga berkongsi pendapat dgn rakan pembaca beberapa pandangan.

1. Dalam suasana Yahudi mencengkam umat Islam Palestin sekarang tak perlulah dipuji dan dipuja golongan yang dilaknat oleh Allah SWT tersebut. Dalam Fatihah hari-hari kita baca “….bukan golongan yang dimurkai Allah ….(iaiatu Yahudi)…”

2. Tak salah untuk kita melihat nilai baik yang universal yang ada pada orang Yahudi. tapi hati-hati supaya kita tidak termasuk dalam perangkap Yahudi. Sebab itu Rasulullah SAW pernah bersabda: (bermaksud) ” kamu (nanti) akan menjadi pengikut golongan sebelum kamu (Yahudi) sejengkal, sehasta, akhirnya kelubang biawak ….”. Oleh itu kita kena bezakan diantara nilai universal yang baik dengan dakyah Yahudi untuk menyesatkan umat Islam.

3. Umat Islam mempunyai Kitab al-Qur’an dan al-Sunnah untuk dijadikan sumber rujukan dalam semua perkara. Terlalu banyak ayat dan Hadis yang menyuruh kita mengikut petunjuk al-Qur’an dan al-Sunnah yang kita dah tahu. Dizaman Nabi SAW dulupun baginda pernah melarang Umar al-Khattab menelaah Taurat ! Allahpun dah kata contoh tauladan yang terbaik ialah Rasulullah , dalam semua hal.

4. Ulama dan cerdikpandai Islam juga telah meninggalkan tradisi dan budaya atau carahidup yang cukup kaya dan terbukti berjaya untuk menjadi orang yang bijak dan cemerlang dalam semua bidang keilmuan. Malas nak sebut sebab terlalu ramai, dulu sampai sekarang. Cuma yang mendapat pengiktirafan itu Yahudi yang ramai. Tak hairan kerana dunia dikuasai oleh Yahudi. Mustahil Yahudi akan memberi pengiktirafan kepada tokoh dikalangan umat Islam. Kadang-kadang kita umat Islam sendiri yang ada rasa inferior bila berdepan dengan golongan Yahudi.

5. Tidak dinafikan sejarah umat Islam semakin hari semakin suram. Dulu, umat Islam hebat. Persoalannya, mahukah kita terus suram ?. Bila kita nak kembali kuat, apakah kita nak jadikan Yahudi sebagai model atau umat Islam yang kuat satu masu dulu sebagai model kita ?

6. Yahudi menggunakan apa jua wasilah (means) untuk membolot kuasa, ekonomi dsb. Bagi mereka tujuan menghalalkan cara. Salah satunya mereka mempunyai rangkaian untuk melobi kuasa dunia yang cukup efisen. jadi tak mustahil orang mereka naik bila bersaing dengan bangsa lain.

7. Bezakan juga antara barakah dengan semata-mata kejayaan dunia. Selain nak mengejar kejayaan dunia kita juga nak kejar kejayaan akhirat. Oleh itu masa, tenaga, wang ringgit kita tidak hanya untuk kejar dunia sepertimana Yahudi.

8. Walaupun ramai Yahudi yang berjaya, namun apakah mereka telah membawa keamanan dan kesejahteraan kepada dunia. Fikir-fikirkanlah.

No comments: