HONDURAS - AMERIKA TENGAH. Ajaib dan aneh, itulah perkataan yang sesuai untuk mengambarkan fenomena luvia de peces (rain of fish) yang berlaku hampir setiap tahun di kawasan Yoro, di sini, kerana hujan yang turun bukan sahaja membawa air tetapi turut membawa ikan turun bersama.
 
Fenomena ini berlaku sekitar bulan Mei dan Jun di mana penduduk setempat akan meraikannya sehingga menjadikan ia festival wajib dan menggelarkan fenomena ini sebagai ‘aguacero de pescado’.
 
Menurut penduduk setempat, hujan ikan ini membawa rahmat kepada mereka dan percaya bahawa ia rezeki untuk penduduk miskin di kawasan tersebut.
 
Keanehan ini telah membuatkan fenomena ini dibukukan dan termasuk dalam “Most Amazing Natural Phenomena” menerusi buku Lonely Planet: 1000 Ultimate Sights.
 

Penjelasan Fenomena
 
Menurut pakar meteorologi, pada bulan Mei dan Jun, kawasan tersebut sering dilanda ribut.
 
Dalam cuaca sedemikian, angin kuat seperti ribut taufan akan menghasilkan puting beliung atau tornado kecil.
 
Menurut laporan BBC, apabila tornado ini bergerak ke kawasan air, organisma kecil seperti ikan atau katak akan ditarik ke atas dan dibawa sehingga beberapa batu jauhnya.
 
Sebab itulah tidak mustahil ikan ini jatuh bersama hujan kerana ‘kekuatan’ tornado yang mampu membawa ia sehingga ke kawasan Yoro.
 
Namun begitu, masih timbul beberapa persoalan mengenai perkara tersebut apabila kesemua ikan yang turun bersama hujan ini merupakan spesies ikan air tawar sahaja, bersaiz kecil dan berada dalam keadaan yang masih sempurna.
 
Dan persoalan ini masih belum dapat dirungkai secara saintifik sehingga sekarang, namun sebagai orang Islam kita percaya bahawa ALLAH boleh melakukan apa sahaja yang dikehendaki oleh-NYA.