Pages

Saturday, March 21, 2015

Pelik! Wanita Tiba-tiba Bertukar Menjadi Lelaki!

Uhud, Ahmed Hassan Mousa

Sekali baca tajuk ini memang ada sesuatu yang tidak normal berlaku. Ada yang kata, ini adalah sesuatu yang mustahil. Tapi tak kurang juga yang berfikir bahawa ini adalah gejala kecelaruan gender seperti lelaki lembut yang menukar jantina.

Uhud, Ahmed Hassan Mousa

Walau apa pun yang anda fikir, mari kita baca kisah pelik tapi benar-benar berlaku ini.

Disebuah sekolah perempuan di Arab Saudi, telah berlaku suatu perkara yang sangat pelik dan belum pernah terjadi sebelum ini. Seorang gadis yang merupakan penuntut di sekolah ini disahkan mengalami perubahan jantina.

Menurut laporan akhbar Daily Alriyadh, gadis yang bernama Uhud dan baru berusia 13 tahun disahkan lahir sebagai seorang wanita.

Di Arab Saudi, percampuran gender adalah sesuatu yang ditegah. Jadi, murid lelaki dan wanita perlu diasingkan.

Bagaimanapun, menurut guru sekolah Uhud, kelakuannya magak pelik sedikit. Dia seorang pelajar yang pintar tetapi agak kasar seperti lelaki.

Beberapa hari sebelum genap 13 tahun, Uhud dikatakan mengadu kepada ibubapanya yang dia berasa sakit di bahagian abdomen.

Selang beberapa hari kemudian, organ seks lelaki muncul ditempat yang sepatutnya. Keadaan itu menimbulkan keraguan bapa Uhud, Ahmed Hassan Mousa.

Menurut Ahmed, pada mulanya dia tidak tahu langsung tentang perubahan jantina anaknya itu. Hinggalah pada suatu hari, pihak sekolah memanggilnya mengenai keputusan lembaga pengurusan sekolah untuk menukarkan sekolah Uhud daripada sekolah perempuan ke sekolah lelaki. Alasan yang diberikan adalah, Uhud telah menjadi seorang lelaki!

Ahmed yang terkejut dengan berita itu meminta isterinya memeriksa sendiri organ seks anak mereka. Tidak puas hati dengan jawapan isterinya, Ahmed mahu mendapatkan sendiri pengesahan daripada doktor.

Selepas diperiksa dengan teliti, Uhud disahkan sudah menjadi seorang lelaki. Malah doktor juga memberitahu, dalam tempoh masa seminggu, tubuh Uhud akan berubah sepenuhnya menjadi seorang lelaki.

Akibat kejadian yang pelik itu, pihak hospital menyarankan Ahmed supaya melakukan penukaran dokumen-dokumen berkaitan identiti Uhud kerana dokumen lamanya sudah tidak sah lagi ekoran jantinanya sudah berubah.

Setakat yang diketahui, perkara yang berlaku kepada Uhud adalah sesuatu yang jarang berlaku dan berkemungkinan, kes ini membabitkan proses kejadian Khunsa, individu yang mempunyai dua organ seks.

Kini, Uhud telah bertukar nama menjadi Muad dan dia menjalani kehidupan seharian sebagai seorang lelaki.
http://kisahanehpelik.blogspot.com/2014/08/pelik-wanita-tiba-tiba-bertukar-menjadi.html

No comments: