Ali Khamenei
Ali Khamenei berbincang dengan Mursi dan dikelilingi pegawai-pegawai Iran ketika sidang pembukaan Nam di Tehran, Iran.
TEHRAN - Pemerhati menyifatkan hubungan antara Iran dan Mesir bakal terjalin semula selepas kehadiran Presiden Mesir, Mohammed Mursi pada Sidang Kemuncak Negara-negara Berkecuali (Nam) di Tehran yang bermula semalam.

Lawatan Mursi kali pertama ke Iran lebih sedekad lalu itu, turut mengukir sejarah tersendiri, apabila Mursi mengambil peluang memulakan cadangan keamanan mengenai krisis Syria.

Stesen televisyen tempatan Iran, dalam siaran langsungnya, menunjukkan Mursi disambut oleh Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad di Dewan Sidang Kemuncak Nam.

Tehran menamatkan hubungan diplomatiknya dengan Mesir pada 1979 kerana keputusan Mesir menandatangani perjanjian damai dengan Israel.

Kepemimpinan Iran menyokong pemberontakan Mesir pada 2011 serta peralihan kuasa yang berpihak kepada Mursi sebagai presiden baru negara itu.

Sementara itu, Pemimpin Agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei, dalam ucapan pembukaannya berkata, sebagai negara Islam, Iran tidak akan menggunakan senjata nuklear kerana sebarang senjata pemusnah adalah satu dosa.

"Saya desak semua negara Islam supaya tidak menggunakan senjata nuklear di Timur Tengah," katanya.

Nam dibentuk pada 1961, mempunyai 120 negara anggota yang mewakili kebanyakan negara membangun dan melihat ia sebagai bebas daripada pengaruh Washington dan Moscow.