Presiden Bashar al-Assad
Presiden Syria, Bashar al-Assad
BEIRUT - Presiden Syria, Bashar Al-Assad menolak bulat-bulat idea zon penampan untuk pelarian sebelum memasuki mesyuarat Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Idea zon penampan pada asalnya diusulkan Turki terhadap Syria bagi mengelak berlakunya kebanjiran pelarian negara bergolak itu memasuki sempadan negara-negara jiran.

"Idea berkenaan sebenarnya tiada di dalam senarai perbincangan dan keduanya ianya adalah satu idea tidak realistik oleh negara-negara yang bermusuhan dengan Syria," kata beliau dalam satu temu bual dengan rangkaian televisyen prorejim Addounia TV.

Beliau berkata, selepas berlakunya beberapa pertempuran besar di ibu negara termasuk serangan bom kereta yang mengucar-ngacirkan sebuah majlis pengebumian di bandar Jaramana, beliau akui memerlukan masa yang banyak jika mahu memenangi peperangan Syria.

"Saya masih belum dapat menyimpulkan semua itu dalam satu ayat yang mana sekarang ini kami sedang dalam perlaksanaan, keadaan di lokasi lebih baik tetapi kami belum berjaya dan perlukan masa yang lebih," katanya.

Sejak beberapa bulan yang lalu, tentera Syria dilihat tidak dapat mengawal serangan pelbagai arah oleh pemberontak yang menentang Bashar.

Kuasa ketenteraannya diakui tidak dapat menghapuskan pemberontakan yang kini merebak ke ibu negara, Damsyik dengan pertempuran terbesar dan menular ke bandar terbesar Syria, Aleppo.

Setakat ini, lebih daripada 200,000 penduduk Syria dilaporkan lari meninggalkan negara mereka sejak tercetusnya pemberontakan terhadap kepimpinan Bashar Assad tahun lalu.