Pages

Friday, August 31, 2012

Seoul tepis syor Tokyo

Pegawai Korea Selatan melancarkan sebuah tugu baru di Pulau Dokdo baru-baru ini.
Pegawai Korea Selatan melancarkan sebuah
tugu baru di Pulau Dokdo baru-baru ini.
 

Seoul: Korea Selatan semalam menolak secara rasmi cadangan Jepun yang mahu kedua-dua negara meminta mahkamah antarabangsa menyelesaikan perbalahan berhubung sebuah kepulauan yang menjadi rebutan sambil melabel pendirian Tokyo sebagai ‘salah’.

Korea Selatan menerima nota dari Jepun minggu lalu yang mencadangkan kedua-dua pihak merujuk perbalahan tuntutan Pulau Dokdo atau Takeshima kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) bagi mencari penyelesaian.
Maklum balas Korea Selatan disampaikan menerusi diplomat Jepun di Seoul semalam, kata jurucakap Kementerian Luar.

Nota itu menjelaskan pendirian Seoul bahawa perbalahan tidak wujud mengenai tuntutan ke atas kepulauan yang dikawal Korea Selatan di Laut Jepun itu yang dikenali sebagai Dokdo bagi orang Korea dan Takeshima di Jepun, kata jurucakap berkenaan, Cho Tai-Young, kepada wartawan.

“Kami sudah jelaskan bahawa Dokdo adalah wilayah kami berdasarkan sejarah, geografi dan undang-undang antarabangsa.

“Kami tidak akan pergi ke ICJ. Kami juga gesa kerajaan Jepun menyedari idea salah mereka mengenai Dokdo dan membetulkannya dengan segera,” kata Cho sambil menyifatkan tuntutan Jepun ke atas pulau itu sebagai tidak berasas dan tidak sah.

Menteri Luar Jepun, Koichiro Gemba, mengakui amat kecewa dengan tindak balas Korea Selatan yang tidak membentangkan cadangan balas untuk menyelesaikan isu itu. - AFP

No comments: