Pages

Tuesday, July 17, 2012

Warga Mesir baling kasut, tomato ke arah kereta Hillary - Global - Sinar Harian

Warga Mesir baling kasut, tomato ke arah kereta Hillary
Sebahagian penunjuk perasaan memprotes kehadiran Hillary Clinton di bandar raya Iskandariah, Mesir semalam. - Foto ihsan CNN
KAHERAH - Penunjuk perasaan Mesir membaling tomato dan kasut ke arah kereta iringan yang membawa Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Hillary Clinton semalam sambil menjerit "Monica, Monica, Monica" ketika beliau meninggalkan premis pejabat konsul negara itu di Iskandariah.

Hillary berkata, beliau berada di bandar raya itu untuk menjawab kritikan yang mendakwa Washington bertindak berat sebelah dalam politik Mesir.

Malah majlis itu terpaksa dialih ke dalam premis itu ekoran protes mengecam teruk kunjungan beliau, lapor CNN.

"Saya mahu menjelaskan bahawa Amerika Syarikat tidak terlibat dalam urusan ini, di Mesir, memilih siapa pemenang dan siapa yang kalah, jikapun kita boleh berbuat demikian, yang mana, sudah pasti tidak boleh," kata Clinton ketika berucap pada majlis merasmikan pembukaan semula pejabat konsul itu.

"Saya datang ke Iskandariah untuk mengulangi sokongan padu Amerika Syarikat kepada rakyat Mesir dan demi masa depan demokrasi mereka," kata beliau.

Pejabat itu ditutup pada 1993 ekoran masalah kewangan.

Penunjuk perasaan membaling tomato, kasut dan botol ke arah kakitangan kedutaan ketika berjalan menuju ke van mereka selepas majlis perasmian berakhir. Sebiji tomato terkena muka pegawai Mesir.

Polis antirusuhan terpaksa mengawal keadaan.

Kumpulan penunjuk perasaan menjerit "Monica" dengan merujuk kepada Monica Lewinsky, bekas pelatih White House, yang dikatakan ada hubungan dengan bekas Presiden Bill Clinton semasa menerajui AS.

Bill merupakan suami Hillary.

Awal semalam, Hillary mengadakan pertemuan dengan kepimpinan tentera yang kini dilihat 'bertembung' dengan Presiden Mohammed Mursi, yang dipilih bulan lalu, dari segi kuasa pentadbiran negara.

Mohammed merupakan presiden pertama dipilih secara demoktratik dan menerusi pilihan raya bebas.

No comments: