Pages

Thursday, July 5, 2012

Palestin gesa siasatan terhadap kematian Arafat

RAMALLAH: Rakyat Palestin mahukan siasatan antarabangsa terhadap kematian bekas Presiden Yasser Arafat dilakukan selepas siasatan menunjukkan beliau mungkin mati akibat diracun.

“Kami menggesa pembentukan jawatankuasa antarabangsa seperti jawatankuasa antarabangsa yang menyiasat pembunuhan bekas Perdana Menteri Lubnan, Rafiq Hariri,” kata pegawai kanan Palestin, Saeb Erakat.


Gesaan itu dibuat sehari selepas rangkaian televisyen Al-Jazeera menyiarkan keputusan siasatan terhadap kematian Arafat yang meninggal dunia pada 2004.

Keputusan siasatan itu menunjukkan pemimpin Palestin itu mungkin diracun dengan logam radioaktif polonium.


Menurut al-Jazeera, analisis terhadap barangan milik Arafat yang diserahkan kepada isterinya oleh hospital di Paris, tempat beliau meninggal dunia menunjukkan kehadiran bahan radioaktif yang tinggi.


Bekas perisik Russia, Alexander Litvinenko yang kemudian menjadi pengkritik Kremlin, mati di London pada 2006 selepas meminum teh yang dicemar dengan polonium.



Ketua Institut Radiasi Fizik Universiti Lausanne, Francois Bochud, adalah antara saintis yang bekerjasama dengan Al-Jazeera untuk menganalisis kematian Arafat dan barangan miliknya.


“Rumusannya ialah kami menemui polonium pada barangan milik Arafat,” katanya kepada Al-Jazeera. - AP

No comments: