Pages

Tuesday, June 26, 2012

Tunisia ekstradisi bekas PM Libya

Tunisia ekstradisi bekas PM Libya
Mahmudi (tengah) dikawal rapi anggota pengawal sebelum dihantar ke Libya.
TUNIS - Tunisia mengekstradisi bekas perdana menteri Libya, Baghdadi Al-Mahmudi ke negara asal sekali gus mencetuskan perkelahian besar di antara pemimpin tertinggi negara yang tidak tidak sepakat dengan tindakan itu, kelmarin.

Jurucakap Perdana Menteri Tunisia, Hamadi Jebali memberitahu, Mahmudi dibawa ke Tunisia sebaik sahaja berlaku pergolakan berdarah yang menyaksikan kemusnahan dan kekacauan pemberontak sehingga berjaya menawan bandar Tripoli, September lalu.

Katanya, proses penghantaran Mahmudi mencetuskan kemarahan Presiden Moncef Marzouki yang pada masa itu menghadiri majlis ulang tahun tentera negara ke-70 di selatan Tunisia.

"Presiden tidak berpuas hati dan diketepikan berikutan keputusan yang dibuat oleh ketua kerajaan untuk mengekstradisi Mahmudi serta tidak mengiktiraf keputusan itu kerana ia dibuat oleh sebelah pihak sahaja tanpa berunding dengan presiden.

"Keputusan itu ditandatangani oleh ketua kerajaan Tunisia, sekali gus menggambarkan suatu keadaan yang mencabul hubungan dengan negara antarabangsa termasuk Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)," menurut kenyataan bertulis daripada pejabat presiden.

Jurucakap Marzouki berkata, penentangan penghantaran pulang Mahmudi, 67, dibuat kerana mahukan diberi jaminan akan mendapat perbicaraan secara adil

No comments: