Pages

Tuesday, June 26, 2012

Pegawai tentera Syria berpaling tadah

ANKARA: Seorang panglima tentera Syria dan 38 askar lain berpaling tadah kepada Turki malam kelmarin, lapor televisyen tempatan beberapa hari selepas Syria menembak jatuh sebuah pesawat perang Turki, mencetuskan ketegangan antara kedua-dua negara berjiran itu. 

Turki memanggil satu mesyuarat Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) pada Selasa untuk memberi maklum balas berikutan kejadian tembakan sebuah pesawat tentera dalam apa yang disifatkan sebagai satu serangan tanpa amaran di ruang udara antarabangsa.
Kabinet Turki bermesyuarat semalam untuk membincangkan serangan Jumaat lalu yang meningkatkan lagi ketegangan hubungan kedua-dua negara ketika penduduk meneruskan penentangan ke atas Presiden Bashar al-Assad.
Britain berkata ia boleh mengenakan tindakan lebih tegas pada Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. 

Tindakan terbaru berpaling tadah tentera bersenjata Assad boleh menggalakkan lebih ramai berbuat demikian. Tetapi sebarang tindakan menderhaka di kalangan pegawai tinggi pasukan bersenjata sering terikat dengan Assad berikutan latar belakang fahaman Alawiyin mereka. 

“Seorang panglima tentera Syria, dua kolonel, dua mejar, seorang leftenan dan keluarga mereka semuanya 199 orang menyeberang sempadan Turki malam kelmarin,” lapor CNN Turki. 

Seramai 13 panglima Syria berada di Turki memberikan bantuan logistik kepada Tentera Pembebasan Syria, walaupun Ankara menafikan menyasarkan pemberontak. 
Akhbar Turki menyambut baik keputusan Perdana Menteri Yayyip Erdogan dalam satu artikel perjanjian diasaskan NATO yang menyediakan perbincangan segera jika ada ahli dianggap mengancam kepentingan keselamatannya. 

“Turki sudah mengambil tindakan,” kata akhbar Milliyet dan Vatan dalam tajuk utamanya di bawah bendera NATO. Akhbar Liberal Radikal pula melaporkan ‘Bukan kemalangan, satu serangan’. 

Operasi mencari pesawat dan dua juruterbang diteruskan di timur Mediterranean, berhampiran sempadan maritim kedua-dua negara. 

Namun penganalisis berkata ia bukan sesuatu yang mudah walaupun negara itu memiliki kekuatan tentera kedua terbesar dalam NATO, dengan setengah juta adalah bersenjata, memilih sekurang-kurangnya untuk mengambil tindakan ketenteraan terhadap Syria. 
– Reuters

No comments: