Pages

Tuesday, June 26, 2012

Makam suci terbakar cetus pertempuran di Kashmir

Makam suci terbakar cetus pertempuran di Kashmir: "SRINAGAR 25 Jun - Akibat berang dengan kelewatan pihak bomba untuk memadam kebakaran sebuah makam suci di sini, sekumpulan tunjuk perasaan bertempur dengan pasukan polis, hari ini.

Makam milik ahli sufi, Hazrat Shaikh Abdula Qadir Jeelani atau lebih dikenali sebagai Peer Dastgeer Shaib dikatakan terbakar pada awal pagi ini dan punca kejadian masih disiasat.

Dalam pertempuran tersebut, polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata dan menggunakan belantan untuk menyuraikan tunjuk perasaan.

Sekurang-kurangnya 20 individu kebanyakannya anggota polis cedera dalam pertempuran tersebut selain enam jentera bomba dan sebuah ambulans rosak.

Makam tersebut yang diperbuat sepenuhnya dari kayu musnah sama sekali dalam kejadian terbabit, lapor pegawai polis kepada stesen televisyen NDTV.

Selain itu, lampu-lampu antik dan seni ukiran kayu yang menghiasi makam tersebut turut musnah dijilat api.

Bagaimanapun, seurat rambut yang dipercayai janggut Hazrat yang disimpan dalam bilik kebal di makam tersebut terselamat daripada kebakaran.

Pertempuran yang berlaku turut menyebabkan pusat bandar Srinagar lumpuh seketika apabila polis melencongkan laluan trafik ke pinggir bandar. - AGENSI"

'via Blog this'

No comments: