Pages

Tuesday, June 26, 2012

Hubungan Israel dikaji semula

TEHERAN: Presiden Mesir yang berfahaman Islam, Mohamed Mursi Isa al-Ayyat, akan mengkaji semula perjanjian damai dengan Israel dan membina hubungan dengan Iran bagi “menghasilkan keseimbangan strategik” di Timur Tengah, lapor agensi berita Fars, semalam.
Mohamed Mursi berkata, turut menjadi perhatiannya ialah isu pelarian Palestin yang ingin kembali ke negara mereka selepas ditinggalkan secara paksa ekoran perang Arab - Israel pada 1948 serta Perang Enam Hari 1967.

Bagaimanapun, katanya, semua langkah itu akan diambil melalui Kabinet dan badan kerajaan.
“Saya tidak akan membuat sebarang keputusan sendirian,” katanya sejurus sebelum diumumkan sebagai pemenang pilihan raya kelmarin. Kenyataan itu pasti membimbangkan Israel dan sekutunya, Amerika Syarikat.

Kedudukan itu juga mungkin meningkatkan pengaruh Iran di Timur Tengah ketika hubungan Teheran dengan Barat semakin tegang. Kata Mohamed Mursi, Perjanjian Kem David yang ditandatangani pada 1979 akan dikaji semula selepas bertahan lebih tiga dekad. Mengenai hubungan dengan Iran, Mohamed Mursi berkata, beliau bersedia memperbaikinya selepas terputus setahun selepas Kaherah menandatangani Perjanjian Kem David. - AFP

No comments: