Pages

Saturday, June 9, 2012

Peranan wanita dalam revolusi dipuji

SANAA: Isteri ketua al-Qaeda, Ayman al-Zawahiri mengucapkan tahniah kepada wanita Islam kerana peranan yang mereka mainkan dalam Kebangkitan Arab.
Umaima Hassan Ahmed Mohammed Hassan juga menggesa wanita Islam membesarkan anak masing-masing untuk berjihad.

“Saya mengucapkan tahniah kepada semua muslimah kerana peranan mereka dalam revolusi ini,” kata Umaima dalam sepucuk surat yang disiarkan dalam laman web Al-Fajr, semalam.

“Saya menasihatkan anda supaya membesarkan anak anda untuk berjihad dan mati syahid dan menanamkan pada diri mereka perasaan cinta terhadap agama dan kematian,” tulis Umaima.

Menurutnya, dalam berbuat demikian, setiap wanita perlu membesarkan anak mereka untuk menjadi Salahuddin Al-Ayubi yang baru dengan memberitahu kanak-kanak itu: ‘Andalah orang yang akan mengembalikan kehebatan negara Islam dan anda yang akan membebaskan Baitulmaqdis.’ Salahuddin Al-Ayubi ialah panglima Islam dari keturunan Kurdis yang menjadi Sultan Mesir pertama. Tenteranya mengalahkan tentera salib dalam satu pertempuran hingga menjatuhkan Kerajaan Kristian di Baitulmaqdis.

Umaima, dalam suratnya juga mengajak wanita terus berpurdah dan menggalakkan suami dan anak masing-masing membebaskan tahanan, tidak kira di mana, seperti ‘syuhada kita, Osama bin Laden, yang anak dan isterinya ditahan di Pakistan.’ Perenggan terakhir itu menunjukkan mesej itu ditulis sebelum balu dan anak Osama diusir dari Pakistan pada akhir April lalu. - AFP

No comments: