Pages

Saturday, June 9, 2012

Anggota tentera mengamuk: 8 mati

JAKARTA: Kumpulan Hak Asasi bebas, West Papua Media, menuduh Tentera Nasional Indonesia dan polis sebagai bertanggungjawab atas kematian lapan orang awam, tiga daripada mereka mati serta-merta, dalam satu kejadian amuk di Wamena, Papua, kelmarin.
Kumpulan itu bagaimanapun, mengatakan, laporan yang boleh didapati di laman westpapuamedia.info itu hanyalah laporan awal saja; penilaian lebih lanjut perlu dilakukan oleh pekerja Hak Asasi tempatan.
Selain daripada mangsa, 19 lagi dilaporkan mengalami kecederaan, 100 rumah dibakar dengan sengaja dan 22 ekor babi milik orang persendirian, dibunuh.

Kumpulan itu turut menerbitkan tayangan slaid menunjukkan kerosakan yang berlaku dan video seorang budak lelaki di Wamena yang dikatakan ditembak oleh anggota tentera ketika kejadian amuk itu.


Laporan itu turut mendakwa kakitangan dari unit Briged Polis Bergerak (Brimob) dan unit antikeganasan, Densus 88, turut berada di situ menyokong keganasan itu.

Anggota tentera mengamuk dan memeriksa orang awam setelah seorang rakan mereka dibunuh selepas terlanggar dan menyebabkan kematian budak lelaki Wamena, kelmarin.

Ketua Bahagian Informasi, Pemerintah Tentera Cendrawasih XVII, Kolonel Hamdan Ali Bogra, menafikan anggota tentera mengamuk kerana membalas dendam dan berkata, dua kedai yang terbakar disebabkan oleh orang ramai dan bukan anggota tentera. - Jakarta Post

No comments: