Pages

Saturday, June 30, 2012

Kapal angkasa Shenzhou-9 selamat mendarat

Kapal angkasa Shenzhou-9 selamat mendarat - Global - Sinar Harian:

Kapal angkasa Shenzhou-9 selamat mendarat
Angkawan yang selamat mendarat di Mongolia.
BEIJING - Kapsul angkasa lepas China dengan membawa tiga angkasawan kembali dari misi melabuh modul di orbit bumi selamat mendarat di wilayah pedalaman Mongolia.

Kapal angkasa Shenzhou-9 yang turut membawa angkasawan wanita pertama, Liu Yang berusia 33 tahun itu selamat kembali selepas misi 13 hari pada jam 10.05 pagi semalam.

Laporan media sebelum ini berkata, kapal angkasa Shenzhou-9 bercantum secara manual dengan modul Tiangong-1 selepas misi berlabuh secara automatik selesai pada Isnin lalu.

Misi berkenaan menguji teknik berlabuh yang merupakan keperluan utama bagi membolehkan China membina sebuah stesen angkasa lepas menjelang 2020.

Sebelum ini, timbul kerisauan kerana berlabuh secara manual sukar dikuasai, apabila melibatkan percantuman dua kapal angkasa lepas yang berada di orbit yang sama dan bergerak mengelilingi Bumi pada kelajuan beberapa ribu kilometer sejam.

Sebarang kesilapan menyebabkan keduadua kapal angkasa itu hancur tetapi misi ini berjaya direalisasikan dengan sempurna. China melancarkan selepas berlepas dari Pusat Pelancaran Satelit Jiuquan di wilayah Giansu pada jam 6.37 petang, 16 Jun lalu.

No comments: