Pages

Saturday, June 30, 2012

Angkasawan wanita selamat pulang

LIU YANG (tengah) melambai tangan sejurus keluar dari kapal angkasa Shenzhou 9 di Siziwang, utara China, semalam.

LIU YANG (tengah) melambai tangan sejurus keluar dari kapal angkasa Shenzhou 9 di Siziwang, utara China, semalam.
China isytihar misi pertama ke modul Tiangong 1 berjaya 

BEIJING: Angkasawan wanita pertama China dan dua lagi krew kembali dengan selamat ke bumi semalam daripada misi 13 hari ke modul pengorbit yang juga sebuah prototaip untuk stesen angkasa lepas akan datang.
Kapal angkasa Shenzhou 9 mendarat di padang rumput meluas negara itu di rantau Inner Mongolia kira-kira jam 10 pagi (0200 GMT). China mengisytiharkan misi pertama manusia ke modul Tiangong 1 sebagai langkah utama ke hadapan sebelum program angkasa lepas bercita-cita tinggi negara itu.
Kira-kira sejam kemudian, komander misi dan angkasawan veteran Jing Haipeng, 45, muncul dari kapsul itu diikuti rakannya Liu Wang, 43 dan Liu Yang, 33, 
angkasawan pertama wanita China. 

Ketiga-tiganya, semuanya juruterbang tentera udara berpengalaman, dikeluarkan dari kerusi berlipat dan jelas dalam keadaan sihat. Mereka tersenyum, melambai, berbual dan memberi tabik hormat ketika televisyen tempatan menyiarkan secara langsung rakaman daripada tapak pendaratan. 

“Tiangong 1, rumah kami di angkasa lepas, selesa dan memuaskan. Kami amat bangga dengan negara kami,” kata Liu Yang kepada penyiar kebangsaan CCTV. 
Komander program angkasa lepas, Jeneral Chang Wanchuan, mengisytiharkan angkasawan terbabit dalam keadaan sihat dan mengisytiharkan misi itu “berjaya sepenuhnya.” 

Beliau diekori Perdana Menteri Wen Jiabao, yang berkata misi itu menandakan “perkembangan amat penting” untuk program angkasa lepas. 

Misi itu termasuk kedua-dua alat kawalan jauh dan pendaratan berpemandu dengan modul dan pemantauan hebat perubatan angkasawan sebagai sebahagian persediaan untuk mengendalikan sebuah stesen angkasa lepas kekal. 

Matlamat China berikutnya termasuk satu lagi misi pengendali ke modul yang dijadualkan lewat tahun ini namun mungkin ditangguhkan bergantung kepada satu penilaian misi Shenzhou 9 dan keadaan Tiangong 1. China amat berhati-hati dan teliti dalam misi pengendalian manusianya dengan lebih tiga tahun berlalu sejak yang pertama dan kesemuanya tidak mendatangkan masalah. – AP

No comments: