Pages

Saturday, June 16, 2012

Al-Quran antara terkecil di dunia




SUNGAI MANIK: Kediaman Ketua Kampung Sungai Manik Lama Kiri, Hakim@Hasim Mohamad, 64, di Kuala Sungai Manik, di sini bukan saja menjadi tumpuan penduduk untuk mengadu masalah, malah kehadiran mereka adalah juga untuk melihat naskhah al-Quran, dipercayai antara terkecil di dunia.

Naskhah al-Quran berukuran 2.5 x 1.3 sentimeter (cm) dalam mashaf resam Othmaniah itu lengkap 30 juzuk. Dengan saiznya yang begitu kecil, ayat kitab suci itu begitu sukar dibaca kecuali menggunakan kanta pembesar.

Hakim berkata, al-Quran berusia 100 tahun yang menjadi koleksinya itu adalah pemberian arwah bapa saudaranya, Allahyarham Saima Ariff yang pulang daripada mengerjakan haji di Makkah pada 1949.
"Usia kitab suci itu dipercayai mencecah 100 tahun dan saya simpan kitab suci itu kerana ia paling saya sayang serta amat berharga kerana bukan mudah untuk menerima kitab suci sekecil itu," katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.

Hakim berkata, ramai orang datang ke rumahnya untuk melihat secara dekat kitab suci itu, tetapi beliau tidak membenarkan ia dibawa keluar.

Katanya, beliau keberatan untuk meminjamkan kitab suci itu untuk dijadikan pameran oleh pihak tertentu kerana menghargai pemberian bapa saudaranya.

"Ada sekolah dan agensi kerajaan mahu meminjamnya untuk dipamerkan, tetapi saya tidak dapat memenuhi permintaan itu kerana saya bimbang ia akan rosak jika ramai orang memegang dan membeleknya. 
"Saya juga menolak tawaran beberapa tokoh korporat dan peminat sejarah yang mahu membeli kitab suci itu kerana bukan mahu mencari keuntungan," katanya.

Beberapa tahun lalu, beberapa individu di Perlis, Negeri Sembilan dan Perak turut mendakwa memiliki naskhah al-Quran kecil sebesar ibu jari yang dipercayai terkecil di dunia. 



sumber : berita harian

No comments: