Pages

Monday, May 21, 2012

Tolak label Israel

myMetro | Tolak label Israel:

BAITULMAQDIS: Kempen Palestin untuk memboikot barangan yang dikeluarkan di wilayah yang dijajah Israel mendapat sambutan di seberang laut apabila Afrika Selatan mencadangkan perkataan Israel digugurkan dari label pada barangan yang dibuat di wilayah berkenaan.
Kerajaan Afrika Selatan mengeluarkan notis mengarahkan pedagang supaya ‘tidak melakukan kesilapan dengan melabelkan produk yang datang dari wilayah Palestin yang dijajah sebagai produk Israel.’ Notis itu bagaimanapun tidak menyebut apa yang perlu terkandung dalam label itu dan cadangan itu belum dikuatkuasakan, bergantung kepada bantahan awam yang boleh dikemukakan sebelum akhir Jun.

Israel mendakwa ia menjadi sasaran penindasan memandangkan arahan itu tidak meliputi produk yang dikeluarkan oleh puluhan negara lain yang turut terbabit dalam pertikaian wilayah.
“Arahan itu bersifat perkauman,” kata jurucakap Kementerian Luar, Yigal Palmor.

Sementara itu, Timbalan Menteri Luar rejim Zionis, Danny Ayalon berkata, Israel akan memanggil duta Afrika Selatan untuk mengemukakan bantahan terhadap cadangan itu.

Rakyat Palestin dan penyokong mereka yang didorong oleh pemulauan ekonomi terhadap Afrika Selatan ketika era aparteid berusaha sejak sekian lama untuk mencetuskan perang ekonomi terhadap Israel sebagai jalan memaksanya mengakhiri penjajahan di kawasan yang termasuk dalam wilayah yang bakal menjadi sebahagian daripada negara Palestin.
Kempen pemulauan mereka hanya menyebabkan kesan kecil terhadap ekonomi Israel. Bagaimanapun, langkah kerajaan Afrika Selatan akan menjadi rangsangan simbolik.

Jurucakap Pihak Berkuasa Palestin yang berpusat di Tebing Barat, Ghassan Khatib mengalu-alukan langkah Afrika Selatan itu dengan berkata, ia memberi cabaran sebenar kepada pencabulan berterusan rejim Israel terhadap undang-undang antarabangsa dan hak rakyat Palestin.
Palmor berkata, Afrika Selatan menjadi negara pertama mengarahkan penglabelan seumpama itu.

Sejak 2009, kerajaan Britan membenarkan peniaga untuk membezakan sama ada barangan dari Tebing Barat dihasilkan oleh penduduk Palestin atau oleh penceroboh Yahudi. - AFP

'via Blog this'

No comments: