Pages

Wednesday, May 16, 2012

'Nasib baik satu dalam sejuta'

Kosmo! Online - Negara:



NAZARRUDIN memeluk dan mencium Siti Hamdah sambil diperhatikan oleh ahli keluarga di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - "Saya memang tidak sangka dapat pulang dalam keadaan masih bernyawa, mungkin saya antara satu dalam sejuta yang bernasib baik kerana terselamat."
Demikian luahan rasa lega usahawan cicak tokek, Nazarrudin Saidin, 39, yang berjaya kembali ke tanah air selepas setahun menjadi mangsa culik kumpulan serpihan Abu Sayyaf di Pulau Jolo, selatan Filipina pada Mei tahun lalu.
Menceritakan kembali detik cemas sebelum diselamatkan oleh sekumpulan penduduk kampung di pulau tersebut pada Sabtu lalu, Nazarrudin berkata, dia nekad untuk melarikan diri walaupun terpaksa menempuh kawasan hutan bakau yang banyak buaya.
"Selepas saya pasti keadaan betul-betul selamat, saya terus melarikan diri pada waktu maghrib sebelum terserempak dengan sekumpulan penduduk kampung yang tahu saya adalah antara orang yang diculik.
"Mereka membantu dengan membawa saya keluar dari kawasan itu dengan menaiki sebuah bot pada pukul 9 malam. Ketika itu cuaca tidak bagus, kami sampai di Sandakan pada pukul 6.30 pagi Ahad selepas sembilan jam dipukul gelombang," ceritanya pada sidang akhbar di sini semalam.
Drama penculikan setahun itu menyebabkan berat badan Nazarrudin susut 10 kilogram (kg) kepada 70kg sekarang,
Kosmo! sebelum ini melaporkan Nazarrudin ke negara tersebut kerana mahu mencari tokek iaitu cicak besar yang mempunyai nilai tinggi di pasaran gelap kerana didakwa penawar HIV.
Pada pertemuan tersebut, suasana pilu menyelubungi keluarga berkenaan apabila ibu Nazarrudin, Siti Hamdah Ahmad, 60, memeluk erat anaknya sambil menangis teresak-esak sebaik sahaja dia keluar dari kereta.

'via Blog this'

No comments: