Pages

Wednesday, May 16, 2012

Jalan Kaki


Jalan Kaki

Diriwayatkan dari Abi Qalabah daripada Abi Asma' dari Tsauban dari Rasulullah SAW:

Apabila kamu melihat panji panji hitam dari sebelah Khurasan, maka hendaklah kamu mendatanginya dengan berjalan kaki kerana sesungguhnya bersamanya terdapat khalifah Allah Al Mahdi.

- Albad'u Wattarikh (Juzuk 1 m/s 174)
- Kharidatul 'Ajaib (m/s 197)

Dari banyak hadis yang menggesa umat Islam mendatangi Panji Hitam Al Mahdi dari Khurasan hanya hadis ini yang menyatakan supaya mendatangi mereka dengan “BERJALAN KAKI”

Apakah ini indikasi bahawa didalam tentera Al Mahdi nanti akan ada tentera jalan kaki yang terdiri dari orang awam yang akan datang untuk berbaiah dengan Panji Hitam Al Mahdi.

Nah, jika begitu halnya, kita umat Islam di Malaysia terpaksa mengharungi perjalanan yang sangat jauh untuk datang berbaiat tanpa tunggangan berupa kuda.Adakah ini disebabkan adanya salji tebal yang akan meliputi bumi sehingga terputus jalan-jalan dan tidak ada tunggangan berupa kuda yang dapat digunakan untuk pergi menuju mereka nanti.

Maka dengan isyarat hadis ini, sesiapa yang ingin meneruskan niat untuk datang berbaiah kepada mereka akan terpksa meredah bumi negara asing dengan salji meliputi bumi dan menggalas beban dan senjata semata-mata untuk berjuang bersama-sama Thoifah Mansrah Akhir Zaman nanti.

Persoalannya siapakan yang akan mampu berbuat demikian dalam keadaan extreme tersebut?

Jika orang dari Malaysia atau rantau Nusantara , cuaca sejuk adalah halangan terbesar bagi kita untuk aktif dalam kerja seharian, maka adakah ini isyarat lain bahawa hanya mereka2 yang telah sedia berada di kawasan sejuk melampau seperti Afgahanistan dan wilayah Khurasan sahaja mampu berbuat demikian.

Pastinya bukan calang-calang orang mampu berbuat demikian, dan hanya mereka yang terpilih disisi Allah SWT sahaja akan berpeluang untuk berbait dan berjuang.

Islam Menang Atau Syahid!
http://www.facebook.com/jihad.almahdi

No comments: