Pages

Tuesday, April 10, 2012

2 reaktor nuklear Jepun mahu operasi





2012/04/10

 GAMBAR fail menunjukkan reaktor nombor 3 (kanan) dan nombor 4 di Loji Ohi, di wilayah Fukui, di Barat Jepun.
GAMBAR fail menunjukkan reaktor nombor 3 (kanan) dan nombor 4 di Loji Ohi, di wilayah Fukui, di Barat Jepun.
Tokyo kini berdepan krisis tenaga kritikal

TOKYO: Sebuah syarikat pengendali elektrik Jepun, Kansai Electric Power Co, semalam mengemukakan permohonan bagi memulakan kembali operasi dua reaktor nuklear walaupun beberapa langkah penambahbaikan untuk menghalang krisis nuklear daripada berulang, akan mengambil masa tiga tahun.
Syarikat tenaga elektrik Kansai Electric Power Co menyerahkan pelan keselamatan untuk dua reaktor di loji Ohi di Fukui semalam dan kerajaan dijangka membuat keputusan akhir sama ada membenarkan loji terbabit beroperasi semula akhir minggu ini.
Kami menyasarkan pelan keselamatan kelas dunia bagi loji kami. - Makato Yagi, Presiden Kansai Electric Power Co
“Kami menyasarkan pelan keselamatan kelas dunia bagi loji kami,” kata Presiden Kansai Electric Power Co, Makato Yagi selepas penyerahan pelan penambahbaikan loji Ohi kepada Menteri Ekonomi dan Industri, Yukio Edano.

Kecuali satu, semua 54 reaktor nuklear di Jepun kini menghentikan operasi untuk pemeriksaan keselamatan berkala dan yang terakhir akan dihentikan pada Mei. 
Penduduk Jepun amat bimbang satu lagi bencana seperti krisis Fukushima akan berlaku tetapi Jepun berdepan krisis tenaga yang amat teruk jika reaktor terbabit tidak kembali beroperasi.

Kerajaan mengeluarkan garis panduan baru keselamatan reaktor nuklear bagi menangani kebimbangan penduduk tetapi tidak memberi tarikh tepat bila penambahbaikan itu akan berakhir.
Pegawai berkata, usaha penambahbaikan keseluruhan akan mengambil masa tiga tahun.

Bagaimanapun pegawai berkata, lebih satu pertiga daripada penambahbaikan yang disenaraikan masih belum dilengkapkan.

Peralatan penapis yang boleh mengurangkan kebocoran radiasi jika kemalangan yang mungkin menyebabkan letupan, bangunan pengurusan krisis bebas radiasi dan tembok yang dapat menyekat sisa radiasi daripada mengalir ke laut, tidak akan siap hingga 2015.

Setakat ini, tidak ada satu pun daripada 54 loji terbabit dilengkapi penapis, walaupun syarikat pengendali memberi jaminan akan memasangnya dalam tempoh beberapa tahun lagi. 

Ini bermakna loji, pekerja dan penduduk tidak dilindungi sepenuhnya daripada kebocoran radiasi, jika kerosakan dan kemalangan yang sama seperti di loji Fukushima berulang semula.

Pegawai Kansai Electric berkata, pada masa ini ibu pejabat pengurusan krisis di loji Ohi, terletak di tingkat bawah tanah yang akan banjir jika dilanda gelombang tsunami.

“Pihak kami akan memindahkan bahagian itu ke sebuah bilik berhampiran bilik kawalan bagi kedua-dua reaktor,” katanya. – AP

No comments: