Pages

Thursday, March 29, 2012

Syria tak endah pelan damai

myMetro | Syria tak endah pelan damai:

BEIRUT: Pasukan keselamatan Syria terus menggunakan senjata berat dan taktik kepungan ke atas kubu kuat pemberontak semalam, walaupun Presiden Bashar al-Assad menerima pelan damai yang menggesa tenteranya berundur.
Pemantau Hak Asasi Manusia Syria melaporkan, tindakan ketenteraan dilancarkan kerajaan ke atas bandar dan perkampungan di selatan wilayah Deraa hingga Hama yang terletak 320 kilometer ke utara.

Menurut pertubuhan berpangkalan di London itu, serangan turut dilaporkan di sebahagian daripada Homs - bandar ketiga terbesar di Syria dan dilawati Bashar kelmarin.
“Pasukan tentera dengan bantuan puluhan kereta perisai menyerang bandar Qalaat al-Madiq dan kampjng Hama yang terletak berhampiran dengannya,” lapor pertubuhan itu.

Menurut mereka, insiden semalam berlaku selepas serangan senjata berat dan mortar beberapa minggu lalu gagal membantu tentera kerajaan menawan bandar berkenaan.

Seorang aktivis berkata, regim Bashar mengebom bandar itu selama 18 hari dan memusnahkan kubu purba mereka.
“Beribu-ribu orang melarikan diri dan menumpang di rumah lain dalam keadaan bersesak-sesak,” katanya.

Saksi itu berkata, pemberontak meninggalkan bandar berkenaan tetapi kawasan sekitar masih terus diserang dan mereka tiada senjata mencukupi untuk melawan.
Sebelum itu, Damsyik menerima pelan damai ditaja PBB yang menggesa tentera kerajaan ditarik balik dari bandar dikuasai pemberontak menjelang pertemuan Bashar dengan wakil khas PBB, Kofi Annan.

Jerman, AS dan negara lain di Barat menyambut kesediaan Damsyik itu dengan curiga.

Mereka juga mengambil sikap tunggu dan lihat sebelum memberi sebarang komen.

Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton, berkata keikhlasan Bashar akan dinilai daripada apa yang dilakukannya, bukan apa yang diperkatakan.

Annan yang mewakili PBB dan Liga Arab berkata, beliau mendapat persetujuan asas Bashar bagi pelan damai enam perkara itu sebagai langkah penting pertama, tetapi pelaksanaannya “akan sukar dan panjang.” Berdasarkan pelan dikemukakan Annan, tentera dan senjata berat kerajaan mesti diundurkan dari pusat populasi bagi membolehkan bantuan kemanusiaan disalurkan.

Ia juga mahu tahanan politik dibebaskan, selain pergerakan bebas dijamin dan wartawan dibenarkan keluar masuk dengan mudah. - Reuters

'via Blog this'

No comments: