Pages

Thursday, March 29, 2012

Yaman mahu isteri Osama

myMetro | Yaman mahu isteri Osama:

SANAA: Yaman semalam menggesa Pakistan membebaskan seorang isteri Osama bin Laden yang cedera dengan berkata, wanita kelahiran negara itu, Amal al-Sadeh dan empat anaknya tidak bersalah dalam sebarang jenayah.
Menteri Dalam Negeri Pakistan awal bulan ini berkata, tiga balu Osama, termasuk Amal akan dibicarakan kerana memasuki dan tinggal di negara itu secara haram.

“Pihak berkuasa Pakistan menarik balik keputusan awal mereka untuk menyerahkan Amal kepada kerajaan Yaman,” kata Menteri Luar Yaman, Abu Bakr al-Qirbi kepada media. “Kami menyeru Pakistan menghantar Amal pulang ke negara asalnya. Kami bimbang dengan keadaan anaknya yang masih kecil. Kanak-kanak berkenaan tidak patut dihukum atas kesalahan bapa mereka,” katanya.
Osama yang mengetuai kumpulan al-Qaeda, ditembak mati Mei tahun lalu oleh komando Amerika Syarikat dalam serangan terhadap kediamannya di Abbottabad, Pakistan selepas memburunya selama hampir 10 tahun. Amal dan dua lagi isteri Osama, seorang warga Arab Saudi dan seorang lagi tidak diketahui kerakyatannya, bersama anak mereka yang tidak didedahkan jumlahnya ditahan oleh pihak berkuasa Pakistan selepas serbuan itu.

Seorang saudaranya berkata, Amal yang ditembak di kaki ketika serangan, memasuki Pakistan secara sah. “Dia datang ke Pakistan bersama abangnya pada 2000 menggunakan pasport,” kata sepupu Amal berusia 27 tahun, Hameed al-Sadeh.

“Mereka terbang dari Sanaa ke Karachi. Tiada kesalahan yang dilakukannya. Pihak berkuasa Pakistan, malah telah mengeluarkan salinan pasportnya,” katanya. Hameed yang juga wartawan di Sanaa, berkata, Amal pincang selepas peluru menembusi kakinya. Dia juga mengalami trauma dan menghidap tekanan darah rendah. - AP

'via Blog this'

No comments: