Pages

Monday, March 26, 2012

Sarjan Staf Robert Bales dipercayai lakukan dua serangan



Anar Gul menunjukkan mayat cucunya yang terbunuh dalam serangan seorang askar AS, Sarjan Robert Bales ke atas penduduk awam di Panjwai, wilayah Kandahar, selatan Kabul, pada 23 Mac lalu mengakibatkan 17 orang terbunuh. – AGENSI


WASHINGTON 25 Mac – Penyiasat tentera percaya askar Amerika Syarikat (AS) yang didakwa terlibat dalam insiden pembunuhan 17 orang awam di Afghanistan, baru-baru ini melakukan serangan tersebut sebanyak dua kali, lapor The New York Times, hari ini.
Memetik kenyataan seorang pegawai rasmi yang tidak mahu dikenali, Sarjan Staf Robert Bales dikatakan meninggalkan pangkalan tentera untuk melakukan serangan pertama dan kemudian kembali ke kem tersebut sebelum keluar semula untuk melakukan serangan buat kali kedua.
Selepas kembali melakukan serangan kedua, Bales ditahan.
Tanggapan itu dibuat selepas soal siasat dijalankan bagi mengumpul bukti mengenai apa yang terjadi sewaktu kejadian tersebut.
Bales berdepan dakwaan melakukan pembunuhan terancang 17 orang awam di daerah Panjwai, Kandahar pada 11 Mac lalu.
Pembunuhan tersebut dipercayai menjadi jenayah perang paling berat pernah dilakukan askar Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO), dalam konflik yang meningkatkan lagi hubungan tegang antara Washington dan Kabul.
Bales, 38, kini ditahan di Fort Leavenworth di Kansas dan jurucakap tentera AS berkata, besar kemungkinan perbicaraan akan dilakukan di negara ini, walaupun keputusan masih belum dibuat. – AFP

No comments: