Pages

Monday, March 26, 2012

Pemberontak Syria tubuh majlis tentera



Seorang budak lelaki memerhati sebuah rumah yang ranap akibat dibedil tentera kerajaan di Sermeen, utara bandar Idlib, kelmarin. - REUTERS


BEIRUT 25 Mac - Tentera Pembebasan Syria (FSA), semalam mengumumkan pembentukan sebuah Majlis Tertinggi Tentera, yang menggabungkan semua ketua-ketua pemberontak.
Ketua FSA, Kolonel Riad al-Asaad berkata, majlis itu akan dipengerusikan oleh bekas seorang pegawai tentera kerajaan paling kanan yang berpaling tadah, Jeneral Mustafa al-Sheikh.
Katanya, penubuhan majlis tentera itu adalah usaha terbaru untuk menjamin perpaduan tentera dan angkatan bersenjata pergerakan pemberontak.
Menurutnya, majlis itu 'menolak tanggungjawab untuk sebarang tindakan yang diambil oleh organisasi lain' dan menggesa semua tentera yang berpaling tadah menyertai mereka.
"Hari ini satu pakatan keamanan telah ditandatangani di Turki dan Majlis Tertinggi Tentera pimpinan Jeneral Sheikh dan FSA pimpinan Assad secara rasminya telah bergabung.
"Jeneral Sheikh telah dilantik sebagai pengerusi majlis tersebut," menurut satu kenyataan FSA, semalam.
Menurut Leftenan Khaled Ali daripada kumpulan Jeneral Sheikh, Assad akan bertanggungjawab ke atas operasi ketenteraan.
"Beliau akan mengawal semua briged dan semua majlis tentera tempatan perlu mematuhi arahannya.
"Jeneral Sheikh dan 10 lagi jeneral lain pula bertanggungjawab bagi memutuskan strategi ketenteraan FSA dan berhubung persenjataan serta kewangan," katanya kepada AFP di Beirut. - AFP

No comments: