Pages

Thursday, January 19, 2012

Kilang Apple upah pekerja kanak-kanak




Juruteknik wanita bergambar di kilang pemasangan iPhone di Shenzhen, China baru-baru ini. - AFP


CALIFORNIA 18 Jan. - Pemeriksaan yang dijalankan syarikat gergasi teknologi Apple Inc. mendapati pekerja-pekerja di kilang pengeluarannya di China terpaksa bekerja lebih masa sehingga 60 jam seminggu bagi menyiapkan iPhone dan iPad untuk pelanggan di Barat.
Menurut laporan pemeriksaan, pekerja di 93 daripada 229 kilang didapati bekerja lebih masa berbanding tempoh kerja maksimum yang ditetapkan Apple.
Syarikat itu juga mendapati terdapat bukti menyatakan sebanyak lima kilang turut mengambil kanak-kanak sebagai pekerja, namun mendakwa Apple tidak pernah berniat menggaji pekerja bawah umur.
Pendedahan tersebut dilihat memalukan dan juga satu tamparan baru kepada Apple, dua minggu selepas pekerja-pekerja di sebuah daripada kilang pengeluarannya mengancam untuk membunuh diri kerana masalah gaji.
Mengambil kira layanan yang diterima pekerja di kilang-kilang pengeluarannya terutama di China, Apple telah memperluas program pemeriksaan syarikatnya sejak beberapa tahun lalu.
Sebanyak 80 peratus kilang pengeluarannya diperiksa tahun ini berbanding tahun lalu, termasuk 100 buah kilang yang tidak pernah diperiksa sebelum ini.
Menurut laporan berkenaan, pemeriksa Apple mendapati 42 kilang telah melanggar peraturan pembayaran gaji termasuk lewat membayar gaji pekerja, sementara 108 kilang tidak membayar bayaran kerja lebih masa.
Sebanyak 49 buah kilang pula tidak membenarkan pekerja mengambil cuti berbayar atau bercuti, sementara 67 kilang turut memotong gaji pekerja kononnya sebagai langkah mendisiplinkan mereka.
Pengurus di 24 buah kilang juga didapati menjalankan ujian kehamilan ke atas pekerja wanita, satu amalan yang disifatkan Apple sebagai diskriminasi.
Walaupun Apple merupakan syarikat teknologi terbesar dunia, ia tidak mengeluarkan produknya sendiri, tetapi menyerahkan tugas itu kepada kilang-kilang pengeluarannya di seluruh dunia. - Agensi

No comments: