Pages

Thursday, January 19, 2012

3,000 kes laporan langgar peraturan pilihan raya di Rusia




Polis menahan seorang penunjuk perasaan berpakaian algojo yang berdemonstrasi secara haram di depan Kementerian Dalam Negeri di Moscow, semalam. Pada dadanya tertera ayat 'Rasuah'. - AFP


MOSCOW 18 Jan. - Sebanyak 3,000 kes pelanggaran peraturan dikesan semasa pilihan raya Parlimen Rusia yang dimenangi oleh parti pemerintah pimpinan Perdana Menteri, Vladimir Putin, kemenangan yang mencetuskan protes besar-besaran.
Bagaimanapun pendakwa raya tidak menyokong dakwaan penipuan dan manipulasi undi berlaku secara meluas.
Pencabulan itu antara lain termasuk konflik kepentingan dalam jawatankuasa pilihan raya dan pengundi tidak sah, kata pendakwa raya dalam laporan yang diserahkan oleh Peguam Negara Rusia, Yuri Chaika kepada Presiden Dmitry Medvedev.
Sehingga kini, 95 orang dikenakan tindakan disiplin berhubung pelanggaran tersebut, menurut laporan yang disiarkan di laman web Kremlin, hari ini.
Namun laporan itu tidak menyebut mengenai sebarang kes jenayah dan tidak menyokong dakwaan pembangkang bahawa penipuan dilakukan secara meluas untuk memastikan kemenangan Parti Kesatuan Rusia pimpinan Putin.
"Kira-kira 3,000 kes pelanggaran undang-undang pilihan raya ditemui dan 95 orang dikenakan tindakan," kata pendakwa raya
Di beberapa wilayah, pendakwa raya mematahkan percubaan untuk melantik orang yang bekerja untuk calon ke jawatankuasa pilihan raya.
Di wilayah Siberian Altai, senarai pengundi termasuk 986 orang yang tidak sepatutnya mengundi kerana mereka dianggap tidak layak di sisi undang-undang untuk mengundi atau mereka menjalani hukuman penjara. - AFP

No comments: