Pages

Saturday, January 14, 2012

Keganasan agama di Nigeria, 2 maut masjid dibakar

KANO, Nigeria 13 Jan. - Sekumpulan etnik Kristian membunuh dua orang penduduk Islam dan membakar beberapa masjid serta rumah dalam serangan di sebuah penempatan penduduk Islam di timur laut Nigeria, semalam.
Ia merupakan keganasan terbaru di negara ini ketika Nigeria dilanda mogok pekerja ekoran tindakan kerajaan menarik balik subsidi petrol untuk mengekalkan harga gasolin.
Seorang penduduk kampung terbabit, Abubakar Hussaini berkata, serangan berlaku pada kira-kira pukul 11.30 malam (6.30 pagi waktu Malaysia) apabila sekumpulan perusuh dari Imbur menyerang perkampungan Gwalam dengan membakar rumah-rumah dan masjid.
Katanya, penduduk kampung Imbur kebanyakannya beragama Kristian.
"Setakat ini, dua penduduk disahkan maut dan kami masih tidak mengetahui nasib penduduk yang melarikan diri ke dalam kawasan semak ketika serangan berlaku," katanya.
Keganasan itu berlaku di negeri Adamawa yang bakal mengadakan pilihan raya gabenor pada 21 Januari ini.
Insiden keganasan etnik dan agama sering berlaku di Nigeria menjelang pilihan raya, walaupun beberapa penduduk percaya serangan bermotifkan balas dendam ekoran pembunuhan penduduk Kristian oleh kumpulan militan Boko Haram, baru-baru ini. - AFP
Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: