Pages

Saturday, January 14, 2012

Myanmar bebas 651 lagi tahanan

YANGON 13 Jan. - Kerajaan Myanmar hari ini membebaskan beberapa tahanan politik terkemuka di negara ini di bawah pengampunan kepada 651 tahanan.
Langkah itu bertujuan menyakinkan masyarakat antarabangsa untuk menarik balik sekatan yang dikenakan terhadap negara ini.
Menurut pihak berkuasa, beberapa pemimpin daripada Kumpulan Pelajar Generasi 88, gerakan pelajar yang mendalangi protes antikerajaan pada 1988 dan 2007 adalah antara tahanan yang dibebaskan.
Antara pemimpin pelajar Kumpulan Pelajar Generasi 88 yang dibebaskan ialah Min Ko Naing, Zaw That Htwe, Jimmy dan Nilar Thein, jelasnya.
Beberapa pemimpin terkenal lain yang turut dibebaskan ialah bekas Perdana Menteri Khin Nyunt, yang dijatuhkan pada 2004, pemimpin pemberontak Shan, Khun Tun Oo dan sami Buddha, Gambira, yang memimpin protes anti-kerajaan 2007.
Khin Nyunt merupakan bekas ketua Perisikan Tentera sebelum beliau dikenakan tahanan di dalam rumah atas dakwaan rasuah oleh pesaingnya ketika itu Jeneral Kanan Than Shwe.
Turut ditahan ialah berpuluh-puluh kakitangan perisik Khin Nyunt atas tuduhan rasuah.
"Saya menyokong usaha perdamaian yang disarankan oleh Presiden Thein Sein dan pemimpin prodemokrasi, Aung San Suu Kyi.
"Saya juga menyambut baik rundingan damai dengan etnik minoriti," kata Khin Nyunt selepas dibebaskan daripada tahanan di rumah.
Pembebasan semua tahanan politik dan gencatan senjata dengan kumpulan etnik minoriti merupakan dua syarat utama yang ditetapkan oleh Barat bagi memulihkan hubungan dengan Myanmar.
Myanmar telah dikenakan sekatan ekonomi sejak junta tentera melaksanakan tindakan kekerasan terhadap penunjuk perasaan yang terlibat dalam demonstrasi 1988, yang mengakibatkan kira-kira 3,000 orang terbunuh. - DPA
Utusan Malaysia Online - Luar Negara:

'via Blog this'

No comments: